Nyitókép: Varga György

Változott a ferihegyi gyorsvasútra kiírt pályázat - kormánydöntés is várható

Infostart
2019. augusztus 26. 07:44
Lapértesülés szerint olcsóbban tervezhetik a reptéri vasutat.

Meghosszabbította a megrendelő állami beruházó a Ferihegyi repülőtérre vezető vasútvonal tervezési szerződésének az elkészítését.

A kormány döntésére vár, hogy a hazai vasúti hálózat részeként vagy különálló pályán, az egyik fővárosi nagypályaudvar és a légikikötő között közvetlen járatként működik majd.

Módosította a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő a "Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kötött pályás kapcsolatának kialakítása megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, engedélyezési és tenderdokumentáció elkészítése" nevű pályázatát - írja a Magyar Nemzet.

A lap szerint a módosítás oka, hogy az egyik részfeladat hatósági engedélyezése nem készült el az eredetileg számított határidőre. Ez év nyaráig kellett volna befejezni, miközben az eredeti dátum 2017 vége volt. A szerződéses összeg eredetileg 1,48 milliárd forint, a módosított összeg ennél kevesebb, nem egészen 1,4 milliárd.

A nyertes cégek a Főmterv, az InfraPlan és az Út-teszt.

Feladatuk volt a közlekedésfejlesztési elképzelések vizsgálata egy döntés-előkészítő tanulmányban és az abban kiválasztott fejlesztési elemekből összeállított projektváltozatok megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése. Ezután a legmegfelelőbb tervváltozat kiválasztására kell javaslatot tenniük, illetve a kiválasztott tervre elkészíteniük az engedélyezési terveket, az engedélyezési eljárásokat lefolytatni, a kivitelezésre irányuló tenderdokumentációt elkészíteni és jóváhagyatni.

A nyomvonal tervezett hossza kétvágányú vasúti pálya esetében 8-10 kilométer.

A jelenleg ismert egyik elképzelés szerint a Nyugati pályaudvarral összeköttetésben lévő Kőbánya–Kispest állomásról indulna egy leágazás a 100-as vasútvonalon, amely a repülőtér alatt vagy mellett haladna el. Ott állomást építenek majd, és a kitérő Monornál kapcsolódhat be ismét a fővonali pályába.

Egy másik, a közelmúltban ismertté vált terv szerint nem a hazai vasúthálózat részeként épülne meg a repülőtéri expressz, hanem egy vállalkozó koncessziós formában hozná létre, majd meghatározott ideig üzemeltetné. A kínai CRRC tett ajánlatot a Liszt Ferenc repülőtér és a Keleti pályaudvar közötti összeköttetés elkészítésére. A tervek szerint a nyomvonal a MÁV-vonalakkal párhuzamosan, de külön pályán haladna. A szakaszon 13 híd épülne összesen 5,5 kilométer hosszan, azaz a pálya egyharmadán át magasvasútként haladna.