Kifejezetten kritikusan kezeli az UNESCO Technológia az oktatásban című riportja az oktatás és a technológia kapcsolatát. A szervezet arra figyelmezteti a törvényhozókat, hogy óvakodjanak a digitális technológia gondolkodás nélküli bevezetésétől – emelte ki Pöltl Ákos, az MCC Fiatal Tehetség Program Nyugat-magyarországi vezető kutatója.
"Meg kell változtatni azt, hogy a technológia az első az oktatásban, és a tanuló a második. Konkrétan az szerepel benne, hogy egyszerűen ki kell tiltani az okostelefonokat az iskolákból, mert negatív hatással vannak a tanulók tanulási képességeire, annak fejlődésére, mert figyelmet von el" – ismertette a jelentést a kutató. Hozzátette: az eszközök kitiltásával ráadásul kevesebb lesz az internetes zaklatás (cyberbullying), ami jellemzően az iskolai környezetben az ott használt telefonokkal fordul elő.
Az UNESCO felmérése arra is rámutat, hogy a technológia tanulmányi eredményekre és gazdasági hatékonyságra vonatkozó pozitív hatásai túlértékeltek lehetnek, és ebben a Covid alatti online oktatásnak is szerepe van. "Az oktatási technológiák hatására létrejövő hozzáadott értékre hiányoznak a pártatlan bizonyítékok.
Sokkal gyorsabban került a technológia az iskolába, mint hogy egyáltalán meg tudták volna nézni, melyik szolgálja valóban az oktatás minőségének javítását,
és melyik az, ami teljesen felesleges, és valójában csak az adott cég profitteremtésére szolgál" – mondta.
Pöltl Ákos szerint téves arra hivatkozni, hogy kell a gyereknek a telefon, mert azon kapja a házi feladatokat, tehát a tanulás eszköze.
"Egy okostelefonnal a gyerek soha nem csinált semmilyen iskolai munkát. Azt egy laptopon fogja csinálni, ahhoz elég a nappaliban egy laptop. A képernyőidő, ami mondjuk egy kamasznál átlagosan 8 óra 40 perc, aminek a 99,9 százaléka szórakoztató jellegű képernyőhasználat" – jelentette ki, hozzátéve, hogy ebben nincs értékes jellegű képernyőidő.
"Lehet ezt mondani, hogy az okostelefon az butít"
– hangsúlyozta.
A túlzott képernyőhasználat igazoltan elváltozásokat okoz az agy fejlődésében, tette hozzá. A mentális következmények között az elmagányosodás, a szorongás és a depresszió a legsúlyosabbak. Egyre több az öngyilkossági kísérlet is, és nemcsak külföldön, hanem Magyarországon is – mondta a Mathias Corvinus Collegium vezető oktatója.
A gyerekek okoseszköz-használatának részleteivel foglalkozik az alábbi Aréna-beszélgetés is: