Az elszálló energiaköltsége és a koronavírus miatt az utóbbi időben úgy tűnt, az utasok elfelejthetik az extra olcsó, pár ezer forintos jegyárakat. A mindennapjainkat meghatározó inflációs sokk azonban visszavetheti a repjegyek iránti keresletet. Ha az extrém olcsóság már nem is tér vissza, a jegyek az elmúlt egy évben tapasztalthoz képest jóval olcsóbbak lehetnek a következő időszakban – írja a forbes.hu.
Az iparág nagyon versengő, a mérethatékonyság, a technológia fejlődése és a liberalizálódó piac miatt a repülés luxuscikkből mindenki számára elérhető tömegtermékké vált. A koronavírus idején, 2020 tavaszártól azonban a légitársaságoknak költségcsökkentő intézkedéseket kellett bevezetniük az eltűnő bevétel miatt.
A válság az operáció optimalizására kiváló alkalom volt. A bizonytalan külső környezet és a beszállítói láncokban történt jelentős változások megoldhatatlan problémává kezdtek válni. A költségek drasztikusan emelkedtek, ráadásul a leépített munkaerő újrafelvétele lényeges kiadásnövekedéshez vezetett a szektorban. A problémák 2022 nyarán csúcsosodtak ki, amikor
a dolgozói sztrájkoknak köszönhetően eluralkodott a káosz.
A társaságok jelentős áremelést hajtottak végre, amit a felhalmozott kereslet miatt át is tudták nyomni az utasokra.
Bár a társaságok vezérei 2023-ra vonatkozóan további áremelkedést vetítenek előre, egyre valószínűbb, hogy a jegyárak tekintetében enyhülés jöhet. Európa két meghatározó légitársaságának a decemberre vonatkozó forgalmi statisztikája alapján annak ellenére, hogy az utasszám bővülése két számjegyű volt 2022 utolsó hónapjában, a Wizz Air különösen gyenge, 84,5 százalékos ülőhely-kihasználtságú volt.
Bár a Ryanair kimagasló, 200 millió euró profitot vár a hátunk mögött hagyott negyedévre, a Wizz Air gyenge kihasználtsága nem túl sok jót vetít előre a következő hónapokra. Ez ugyanis arra enged következtetni, hogy a Wizz Air piacain, elsősorban Kelet-Közép-Európában az utazási hajlandóság és a versenyképesség is csökkenhet.
A kereslet serkentése érdekében minden bizonnyal számos promócióra számíthatunk a következő hetekben. Erre most meg is van a lehetőség, ugyanis az olajárak csökkenése és az euró elmúlt hónapokban látott emelkedése jelentősen enyhítette a költségoldalra nehezedő nyomást.