Amikor négy éve a Facebook a bejegyzések és kommentek rangsorolásának új rendszerén dolgozott, egy régóta kerülgetett kérdésbe is ütközött: mit kezdjenek az emojikkal? Az akkori tervek szerint az "imádom" és "dühös" jelek ötször annyit nyomtak volna a latba a rendezéskor, mint az egyszerű, tradicionális kedvelések.
Volt ugyanakkor egy dolgozó a vállalatnál, aki meglátta az ötletben a csapdát is az NBC News cikke szerint, és egy belső üzenetváltó felületen meg is fogalmazta, mi a gondja.
"Gyors kérdés, hogy az ördög ügyvédjét játsszam: a reakciók ötszörösen erősebb súlyozása a kedveléseknél nem ahhoz vezet, hogy a hírfolyamban nagyobb lesz az ellentmondásos tartalmak aránya, mint az elfogadhatóaké?" - kérdezte.
Kis módosítás, nagy változás
Példája a következő volt: ha posztolok egy történetet arról, hogy vettem egy kávét, akkor lehet, hogy lapok néhány like-ot az ismerőseimtől. Ha viszont azt posztolom, hogy Steve Bannon megütötte Hillary Clintot, akkor valószínűleg több szélsőségesebb reakciót kapok dühös emojikkal, és így
sokszorosan több embert érhetek el.
A kollégák válasza a következő volt: mindez lehetséges, de a vállalat tud a potenciális problémáról, és keményen dolgozott azon, hogy ne népszerűsítse az ilyen reakcióhajhász posztokat. A meglátással nem foglalkoztak, pedig a dolgozónak nagyon is igaza volt, mint az mára kiderült.
A történet jól mutatja, miként működik a cég: apró módosításokkal el tudja érni, hogy felhasználói egész mást lássanak, mint korábban. Az esetre Frances Haugen kiszivárogtatásaival kapcsolatban derült fény, a reaciógombok ugyanakkor túlmutatnak az oldalon.
A Redditen már 2005 óta lehet leszavazni vagy jóként értékelni posztokat, a Twitter többféle megközelítést próbált már, az Instagramon pedig mostanra már elrejthetjük a like-ok számát.
Fals információkat emelhettek ki
A Facebook emojikkal kapcsolatos története 2016-ban indult: a like mellé ekkor társult az imádom, a wow, a haha, a szomorú és a dühös fej. Két év múlva még nagyobb jelentőséget kaptak az emojik, amikor a tartalmak rangsorolásában is nagyobb lett a szerepük. Állítólag még mindig a családtagok és közeli ismerősök közti reakciók segítése a cél ezekkel.
Felmerült azonban több Facebook-dolgozóban is, hogy a dühös reakciók kapcsolatba kerülnek az úgynevezett mérgező tartalmakkal:
a dühös, a wow és a haha emojik gyakrabban kapcsolódnak egy kutatás szerint is a megosztó, oltásellenes, alacsonyabb minőségű tartalmakhoz, félinformációkhoz és bántó posztokhoz.
Egy kutató azért is aggódott, hogy Mark Zuckerberg sem érti, mire képes a dühös fej: egy nyilvános kommentben az alapító úgy reagált egy dislike-gombot kereső felhasználónak, hogy használhatja a dühös fejet.
A dühös reakció már nem nyom a latban
2020-ra az emojik értékét a hírfolyam formálásában egyenértékűvé tették a like-okkal, majd megjelent a koronavírus-járvánnyal nagyjából egy időben a törődést jelző emoji is, ugyanakkor egyre többen érezték a Facebooknál is azt, hogy a dühös és a haha reakciók jellemzőbben jelennek meg a tévesen informáló vagy mérgezőnek nevezett tartalmak kapcsán.
Tavaly szeptemberben aztán átalakították a teljes rendszert: a dühös reakciók már nem számítanak rangsorolás szempontjából, az imádom és a törődés pedig kétszer akkora erővel bír, mint a többi reakció.