Nyitókép: MTI/Kovács Anikó

Vitézy Dávid: Lázár János ajánlata ebben a formában értékelhetetelen

Infostart
2024. január 9. 14:36
Az építési és közlekedési miniszter az állami közlekedési vállalatok tarifarendszerének átszabása mellett "végső" ajánlatot tett a fővárosnak a Budapest bérlettel kapcsolatban. Erre reagált a korábbi közlekedési államtitkár.

Vitézy Dávid szerint budapesti utasok százezrei nézik értetlenül a vitát és nem tudják, hogy jó lesz-e a bérletük a HÉV-re vagy a 22-es buszra még márciusban - úgy véli, nem lett volna szabad idáig eljutni.

Lázár János keddi ajánlatáról sommásan fogalmazott: "ebben a formában értékelhetetlen, hisz minden közös bérlet működésének kulcsa a jegybevételek felosztási rendje. Azt nyilván senki nem gondolhatja komolyan, hogy a vármegyebérlet úgy legyen érvényes a négyes metrón és a körúti villamoson, hogy a BKK egy forintot se lát a vármegyebérlet MÁV által beszedett bevételeiből. Nyilván fordítva sem mehet, hogy a Budapest-bérlet bevételeiből nem kap a MÁV-Volán - de ez eddig is működött, ameddig le nem járt a korábbi szerződés. Ma erről az igen lényeges szempontról a miniszter egy szót sem szólt."

Egy ideális világban, felkészült és jót akaró szereplők együttműködése nyomán akár lehetne is olyan megoldás, hogy megmarad a Budapest-bérlet és valamilyen típusú vármegyebérlet érvényes lesz a fővárosban és ezáltal létrejön egy regionális tarifaközösség - de ehhez nagyon sok számolás, bevételfelosztási tárgyalás és komoly szakmai munka kell, nem pedig sajtótájékoztatós üzengetés a két fél részéről - jegyezte meg.

Lázár János bejelentette azt is, hogy megszűnnek az eddigi MÁV és Volán helyközi bérletek, helyettük csak vármegyebérlet lesz. Mint Vitézy Dávid írta, akinek jobb és olcsóbb volt, eddig is váltott már a vármegyebérletre.

"De akinek a régi típusú kilométer alapú bérletek jobban megérik, azoknak a ma bejelentett döntés brutális áremelést jelent"

- fogalmazott. "Az eddigi 5 kilométeres vasúti, Volánbusz vagy HÉV-bérletet vásárlóknak az eddigi 5940 forint helyett 9450 forint lesz a havi bérlet, ami 59 százalékos áremelés. Kik vesznek ma 5 kilométeres bérletet? Jellemzően a nagyvárosokkal közvetlenül szomszédos agglomerációs településeken lakók, akik ilyen kis távon ingáznak" - mutatott rá, megjegyezve, hogy a Budapestig tartó szakaszokra szóló kilométeralapú konstrukciók eddig is állami bérletek voltak, ennek a "rejtett áremelésnek" nincs köze a Budapest-bérlet ügyhöz.

(Megjegyzendő, hogy a drágulást firtató kérdésre Lázár János a sajtótájékoztatón annyit válaszolt, hogy "nem ezt mondtam", vagyis a területalapú rendszerre való áttérésben bőven vannak ismeretlen részletek.)

A MÁV-Volán tarifarendszerének átalakításával kapcsolatban felrótta az Építési és Közlekedési Minisztériumnak, hogy

továbbra sem lesznek egységes és egymáshoz csatlakozó busz- és vonatjegyek az országban.

"Nonszensz, hogy ha egy MÁV-Volán átszállásos utazást tervezek, kétféle jegyet kell vennem, két külön helyről. Ez évtizedek óta így van, nem új probléma, de csak ennek az egyesítése lenne az igazi tarifareform" - fejtette ki véleményét.

Végezetül pozitívumként említette a 24 órás vármegye- és országos napijegy bevezetését, amelyeket jó termékeknek tart, valamint a kedvezmények egyszerűsítését is időszerűnek tartja.