Nyitókép: Facebook/Józsefvárosi Önkormányzat

Újabb kerületben csillapítják szuperblokkal a forgalmat, a Magyar Autóklub tiltakozik

Infostart / InfoRádió - Szabó S. Gergő
2023. november 25. 08:23
Az önkormányzat célja, hogy élhetőbbek és biztonságosabbak legyenek Józsefváros utcái a helyi lakosok számára – ezzel indokolta a VIII. kerület vezetése a Magdolna negyedben bevezetett új forgalmi rendet. Hasonló változások történtek Erzsébetvárosban is, amelyek azonban a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke szerint valójában nem csillapítják a forgalmat, hanem nagy kerülőket kell tenniük az autósoknak.

Új forgalmi rend lépett érvénybe a VIII. kerületi Magdolna negyedben, ahol október 25-e óta a mellékutcákba csak a helyi forgalom hajthat be. A Magdolna utcában három kereszteződés is átalakult és gépjárművel nem keresztezhető. A csomópontokban forgalomterelő eszközöket helyeztek ki, amelyek a kerékpárosok és a gyalogosok áthaladását teszik lehetővé.

Rádai Dániel VIII. kerületi alpolgármester azt mondta az InfoRádióban, hogy az elmúlt időszakban Középső-Józsefvárosban rengeteg lakossági panasz érkezett az átmenő forgalom, a száguldozás, a gyorshajtás és több baleset miatt. Hozzátette:

a forgalomcsillapításnak köszönhetően körülbelül négyezer átmenő autó tűnt el a negyedből.

Mint fogalmazott, bizonyos józsefvárosi utcák szerkezete és maga a helyi hálózat olyan formájú, hogy megnehezítette az áthajtást, az átmenő forgalomnak „keringeni kellett”. Emiatt döntött úgy az önkormányzat, hogy a bécsi és a barcelonai példát követve szuperblokkot alakít ki, jelentősen csillapítva ezzel a forgalmat, azaz nem lehet gépjárművel végighaladni egy-egy utcán. Rádai Dániel megjegyezte: hasonló változásokat vezettek be Erzsébetvárosban is, ahol „szembeforgatták az utcákat”.

Az alpolgármester ugyanakkor megerősítette: az érintett zónákba bárki behajthat. A céljuk, hogy az átmenő forgalom ne hajtson be a sűrűn lakott övezetbe. Korábban már a főváros más kerületeiben is bevezettek forgalomcsillapító intézkedéseket. Niedermüller Péter erzsébetvárosi polgármester szintén azzal indokolta döntésüket, hogy szeretnék megkönnyíteni a VII. kerületben élők közlekedését és parkolását.

„Egy olyan közlekedési rendet dolgoztunk ki a fővárossal és a Budapest Közúttal közösen, amely jelentős mértékben korlátozza Belső-Erzsébetvárosban az átmenő forgalmat, miközben a lakosoknak igyekszik a kedvére tenni és könnyebben lehet autózni” – magyarázta Niedermüller Péter.

A VII. kerületi polgármester jelezte: az intézkedésnek köszönhetően a nem ott lakó emberek által vezetett autók átmenő forgalma jelentős mértékben csökkent. Áthajtási pontokat alakítottak ki, ahol csak a VII. kerületi lakosok közlekedhetnek – amennyiben van parkolási engedélyük.

Az Autóklub szerint hatástalanok az intézkedések

Kovács Kázmér szakjogász, a Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke már a bejelentéskor bírálta a VII. kerületi intézkedéseket. „Kontraproduktív, amit a VII. kerületben csinálnak azzal, hogy egyes szakaszokat csak jelentős kerülővel lehet megközelíteni. Nemrég magam is megpróbáltam a VII. kerületben egy bizonyos pontot elérni, és kétszeres távolságot kellett megtenni ahhoz, hogy elérhessem” – mondta.

Kovács Kázmér hatástalannak tartja az új forgalmi rend bevezetését az érintett kerületekben.

„Ez nem csillapítja a forgalmat, hanem növeli, mert kerülőkkel lehet ugyanazt az úti célt elérni”

– fejtegette.

A szakjogász szerint nem lehet valamennyi olyan útvonalon, ahol nincs közösségi közlekedés, 30 km/órás sebességkorlátozást bevezetni.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Forgalomcsillapító intézkedéseket vezettek be két fővárosi kerületben
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást