Este 6 és reggel 7 óra között kizárólag a helyi lakosok vehetik majd igénybe a parkolóhelyek egy részét Budapest több kerületében. Elsőként a VI. kerületben indul a projekt, majd az ősz folyamán a VII. és a XIII. mellett várhatóan az V. kerület is csatlakozik a kezdeményezéshez. Az V. kerület azonban közleményben sorolta a kifogásait.
Mint arról az Infostart is beszámolt, a parkolási reformcsomag egyrészt az érintett kerületben élő lakosok parkolási gondjain enyhítene, másrészt rendezné a megosztott használatú biciklik, rollerek tárolását is.
A Főpolgármesteri Hivatal a Magyar Közúttal és a Budapesti Közlekedési Központtal közösen az elmúlt hónapokban dolgozta ki a pilotprojektet – jelentette be Balog Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke.
Mint fogalmazott,
a cél, hogy amikor a belső kerületekben élők este hazatérnek, könnyebb legyen számukra a pakolási helyzet.
Előtte, a nap nagy részében, reggel 7 órától este 6 óráig ugyanúgy használhatók bárki számára az érintett parkolóhelyek. Emellett megkezdődött a mikroMobilitási Pontok tervezése, kijelölése és megvalósítása is, „így felszámolva azt a rollerkáoszt, amely Budapest belső kerületeiben uralkodik” – tette hozzá.
Elsőként a VI. kerületben indulhat el a kizárólagos lakossági parkolás, amelyhez rövidesen a VII. és a XIII. kerület is csatlakozhat.
Soproni Tamás VI. kerületi polgármester szerint a projekttel szeretnék megreformálni a közterületeket használatát. Először Belső-Terézvárosban 405 helyen, a pakolóhelyek mintegy 30 százalékán este 6 óra és reggel 7 óra között kizárólag érvényes lakossági várakozási engedéllyel rendelkezők parkolhatnak. Október 1-ig azonban csak figyelmeztetni, tájékoztatni fogják a helytelenül parkolókat.
Hozzátette: emellett
a kerületi parkolóházakban várhatóan októbertől 150 helyre 50-60 százalékos kedvezménnyel vehetnek majd bérletet a helyi lakosok.
A VII. kerület polgármestere, Niedermüller Péter hangsúlyozta: a lakossági parkolóhelyek kérdése egy új, komplex közlekedéspolitika része. „Ez az első lépése annak, hogy mi egy másfajta, egy zöld, barátságos, nyitott, egyben befogadóbb Budapestet szeretnénk, és ezért dolgozunk minden kerületben.”
Puchner Gábor, a XIII. kerület alpolgármestere kiemelte: a közterületek újragondolásának, újraosztásának jegyében Újlipótvárosban is sokat tesznek a kerület zöldítése, a kerékpáros közlekedés élénkítése érdekében. A forgalomtechnikai engedélyeket beadták, és zajlanak az egyeztetések a mikroMobilitási Pontokról is. Meglátása szerint ősz folyamán a XIII. kerület is abba a helyzetbe tud kerülni, hogy elindulhat a kivitelezés, és a helyben lakók számára a kizárólagos várakozási övezetek kijelölése.
A kizárólagos lakossági parkolás bevezetéséről a fideszes vezetésű V. kerülettel is előrehaladottak a tárgyalások, Balogh Samu szerint a legtöbb szakmai kérdésben egyetértettek,
a témában nincsenek politikai ellentétek.
A főpolgármester kabinetfőnöke szerint a parkolási nehézség egész Budapestre jellemző, hosszú távon pedig a közösségi közlekedés fejlesztése a megoldás, ehhez viszont a kormánynak lehetővé kellene tennie, hogy a főváros számára a fejlesztési források elérhetővé váljanak.