Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

A kormány még 5-6 milliárdot ajánlana fel a Biodómra

Infostart
2020. február 1. 14:38
A következő évek egyik kiemelt projektjének a HÉV-vonalak teljes felújításának kell lennie – mondta Fürjes Balázs államtitkár a Magyar Nemzetnek. Szóba került a Lánchíd felújítása és Karácsony Gergely első száz napja is.

Fürjes Balázs szerint száz napnál is hosszabb türelmi időt érdemes adni Karácsony Gergelynek.

„Még nincs igazán alapja a teljesítményalapú értékelésnek. Meg kell várnunk, amíg megkezdik az érdemi munkát” – mondta a Magyar Nemzetnek a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, hozzátéve, az egyik legnehezebb feladat majd a költségvetés elkészítése lesz a budapesti városvezetés számára.

Úgy vélekedett,

eddig vegyes a kép az új főpolgármesterről.

Folytattak már eredményes egyeztetéseket a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában, konstruktív hozzáállással a budapestiek érdekében, ám megjegyezte, az új vezetés „a politikusok számának megháromszorozásával, a politikusfizetések durva megemelésével” kezdte a munkát.

Beszélt arról is, hogy Karácsony Gergely a személyes egyeztetéseken nem hozta fel, hogy attól tart, a Budapest Fejlesztési Központtal a kormány elvonná a főváros hatáskörét.

„Ez egy a választások óta közzétett főpolgármesteri Facebook-bejegyzésekből. Van belőlük néhány, tegnapig pontosan 253. Mondják: amiből sok van, az keveset ér” – közölte Fürjes Balázs, aki szerint Vitézy Dávid, a központ vezérigazgatóját vétek lenne kihagyni a munkából.

Az államtitkár hangsúlyozta: a kormány Budapest-politikájának fókuszában három terület lesz:

  • a közlekedés,
  • a minőségi zöldfelületek növelése és
  • az otthonteremtés.

A következő évek egyik kiemelt projektjének a HÉV-vonalak teljes felújításának kell lennie – tette hozzá.

„Ezért döntött úgy a kormány, hogy az összes HÉV-vonal rekonstrukcióját elindítja. Prioritás, hogy a szentendrei és a gödöllői HÉV-ek mellett a csepeli és a ráckevei vonalak is elérjék a metrót. Az a cél, hogy a déli HÉV-vonalak mélyvezetésben a Kálvin térig járjanak, átszállást biztosítva napi 60-80 ezer, heti majdnem félmillió utasnak a 3-as és a 4-es metrókra.”

Az ütemezésről is beszélt az államtitkár.

„Februárban megjelenik az összes HÉV-vonal felújítására vonatkozó tervezési munka közbeszerzési kiírása. Nyílt, európai uniós közbeszerzés jön, ami a legnagyobb versenyt garantálja és a leginkább transzparens eljárás. Elindul a többéves tervezői munka. Ezzel párhuzamosan, fél-egy éven belül a MÁV-val közösen ki tudjuk írni a járműparkra vonatkozó közbeszerzést, amelyhez uniós pénzeket kívánunk lehívni. Ez azt jelenti, hogy

10-15 éven belül közlekedhetünk új, korszerű járműveken a felújított, Kálvin térig meghosszabbított vonalakon.”

Megismételte, hogy a kormány nem ad több pénzt a Lánchíd felújítására, mint amennyit Tarlós István előző főpolgármesternek is ígért, ez 6 milliárd forint. Azt tanácsolta Karácsony Gergelynek, hogy éljen a közbeszerzési törvény adta lehetőségekkel, rendelje el az árfelülvizsgálatot, kezdjenek tárgyalásokat az ajánlattevőkkel, tartsanak szigorú, nyilvános árlicitet, gondolják át, optimalizálják a műszaki tartalmat, ha pedig kell, írjanak ki új közbeszerzést az árak letörése érdekében.

Az állatkerti Biodóm esetében is hasonló a helyzet – fogalmazott Fürjes Balázs. A kormány eddig 47 milliárdot adott, a pluszforrást a főváros tegye hozzá. Ugyanakkor azt mondta: a kormány fel tudja ajánlani, hogy

a tervezett Hermina garázs pénzügyi forrásait, öt-hatmilliárd forintot a biodómra lehessen felhasználni,

ha közösen arra jutnak, hogy az autómentes ligetben nincs szükség erre a mélygarázsra.