Még mindig nincs egységes szabályozás arra vonatkozóan, ki lehet táboroztató, nincs személyi, vagyoni feltételhez kötve a tábor szervezése. Egyetlen feltétel, hogy maga a táborhely feleljen meg a követelményeknek. Tehát semmilyen személyi feltételhez nincs kötve a tábor szervezése, semmilyen vagyoni biztosíték nincs kikötve, ami biztonságot nyújthatna a fogyasztóknak – hívja föl a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.
A FEOSZ álláspontja szerint szükséges lenne előírni:
- bejelentési kötelezettséget a tábor szervezése kapcsán (ugyanúgy, ahogy azt a táborhelyek esetében a jogszabály már előírja, így elérhetővé válhatna egy nyilvános adatbázis),
- kötelező írásbeli szerződéskötést (a sok szóbeli ígéret helyett bizonyítható lenne, mit vállalt a tábor szervezője),
- állandóan hívható telefonszám fenntartásának kötelezettségét, illetve elektronikus elérhetőséget (ne aggódjanak a szülők, tudjanak érdeklődni),
- felelősségbiztosítás meglétét (ugyanúgy, ahogy az utazási irodák esetében előírja a jogszabály vagyoni biztosíték meglétét, ez garantálhatná, hogy esetleges kárigények esetén is helyt tud állni a tábort szervező.)
Az iskolai – nagy előnye, hogy pedagógusok vigyáznak gyermekeinkre, legtöbbször néhány
ismerős gyerekkel együtt lehetnek – kereteken kívül szinte végtelen a lehetőségek tárháza, sporttáborok, játszóházban napközis táborok, informatikai táborok, nyelvi táborok, művészeti táborok közül lehet választani.
A megnevezések hangzatosak, ígéretek vannak bőven, de nem mindegy, milyen az egyre drágább szolgáltatások színvonala.
Természetesen rengeteg jó tábor üzemel, ahol a gyermekünk megkapja azokat a szolgáltatásokat a legmagasabb színvonalon, amikről előzetesen szó volt, de sajnos rossz példákkal is találkozni, teszi hozzá a FEOSZ.
Nem győzik hangsúlyozni, milyen fontos az írásbeli szerződés szerepe, melyben pontosan meg kell fogalmazni milyen szolgáltatásokat, milyen programokat, milyen étkezést nyújt a tábor, ki vigyáz majd a gyerekekre, mennyibe fog kerülni, mikor kell kifizetni az összeget. Sok esetben még csak egy átvételi elismervényt, nyugtát sem kapnak a szülők.
Sajnos előfordul, hogy nem a beígért szolgáltatásokat nyújtja az adott tábor, vagy csak hangzatos nevekkel történt a hirdetés, azonban valós szolgáltatás nincs mögötte. Ezek sokszor ráadásul csak utólag derülnek ki, azonban ha valóban nem megfelelő szolgáltatást nyújtott a tábor, akkor
árleszállítást lehet követelni a táboroztatótól, végső esetben pedig békéltető testülethez lehet fordulni.
Ennek alapvető feltétele, hogy tudjuk bizonyítani milyen szolgáltatást ígért a tábor, mennyi vételárat fizettünk ki, tehát mindenképpen érdemes szerződést kötni, vagy legalább a szórólapot eltenni, a hirdetést tartalmazó weboldalt lementeni.
Az egyesület a nyári táborra felvehető hitelnek, vagy hitelkártya szerződés megkötésének kockázatára is felhívja a figyelmet. Ezek ugyanis személyi hitelek, az átlagosnál jóval magasabb költségekkel járnak, az amúgy is nehezebb helyzetben élőket igen súlyos következmények várhatják, ha nem tudják kellő időben visszafizetni az összegeket.
A FEOSZ várja a szülők bejelentéseit a különböző nyári táborokról, így próbálja meg monitorozni az ígért és kapott szolgáltatásokat.