Nem csak a pártok mozgósítják a szavazókat

Infostart / InfoRádió - Herczeg Zsolt
2018. március 22. 10:15
A választási együttműködés kudarcot vallott, ezért az ellenzéki pártok mostantól a választók mozgósítására csoportosítják át az erőiket, mert abban látják a kormányváltás esélyének maradékát. Civil mozgalmak is alakultak és médiakampányok is indultak erre a célra. Közben azonban a Fidesz is kampányol, hogy a szavazói ne bízzák el magukat és menjenek el voksolni április 8-án.

Néhány visszaléptetés már megtörtént és még várható is az ellenzéki oldalon, széles körű választási együttműködés azonban már nem lesz április 8-ig, ezért a pártok mostantól inkább a részvételi arány növelése érdekében kampányolnak. A startpisztolyt Vona Gábor dörrentette el.

„Amennyiben a részvételi arány 70 százalék környékére növekszik, akkor lényegében a pártok megegyezésétől függetlenül a Fidesz kisebbségbe kerül, és kormányváltás történik”

– fogalmazott a Jobbik elnöke és miniszterelnök-jelöltje.

Együttműködés hiányában most már Szél Bernadett is azért kampányol, hogy mindenki menjen el szavazni április 8-án.

„Érezzük át azt a történelmi felelősséget, ami mindannyiunkat terhel itt Magyarországon, és menjünk el választani”

– hangsúlyozta az LMP társelnöke és kormányfőjelöltje.

Egyezség híján Karácsony Gergely, az MSZP és a Párbeszéd miniszterelnök-jelöltje is abban bízik, hogy sok a bizonytalan szavazó, akiknek többsége kormányváltást akar, tehát rá kell őket venni, hogy ne maradjanak otthon a választás napján.

„Egy esküt kérek tőletek arra, hogy eljöttök szavazni”

– szólt az ünneplő tömeghez március 15-én.

Most már az MSZP-vel szövetséges Párbeszéd is azzal a szöveggel kampányol a Facebookon, hogy

„Bayer Zsolt elmegy szavazni április 8-án, és Te?”

A párt az egyik kereskedelmi tévécsatorna társadalmi hirdetésére tromfolt rá ezzel. Annak készítői azzal próbálják mozgósítani az emberek, hogy a nem feltétlenül megalapozott döntés hozó választók biztosan elmennek szavazni.

Egy másik kereskedelmi tévécsatorna Persze hogy szavazok!címmel indított társadalmi célú hirdetést, amelyben hírességek – például Hegyi Barbara, Szinetár Dóra, Lengyel Tamás, Nagy Ervin és Fluor Tomi – biztatják szavazásra a nézőket.

Civil mozgalmak is alakultak a választók mozgósítására. Az egyik ilyen a Lépjünk, hogy léphessenek elnevezésű Facebook-oldal, amelyen szintén ismert művészek igyekeznek meggyőzni az embereket a szavazás fontosságáról.

A Fidesz is mozgósít. „Magyarok, magasba a zászlókat, menjetek és harcoljatok! Éljen a magyar szabadság, éljen a haza! Fel győzelemre! Hajrá Magyarország, hajrá magyarok!” – fogalmazott a párt elnöke, Orbán Viktor kormányfő március 15-én.

A Závecz Research legutóbbi közvélemény-kutatása szerint egy hónap alatt

46-ról 56 százalékra nőtt azoknak az aránya, akik biztosan részt vesznek a választáson

- mondta az InfoRádióban Závecz Tibor, a felmérést készítő cég vezetője. „Az ellenzék ereje abban mutatkozhat meg, hogyha egyrészt a saját, meglévő szavazóbázisát teljes mértékben tudja mozgósítani, ez az egyik feltétel, a másik, hogy teljes mértékben maga mellé tudja állítani azt a 900 ezer embert, amelyik kormányváltást akar, ám de nincsen pártja” – mondta a szakértő.

A Publicus Intézet felmérése is azt igazolja, hogy az ellenzék már csak a bizonytalan szavazók aktivizálásában bízhat. „A bizonytalan választóknak körülbelül a 40 százaléka az, aki azt mondja, hogy ő elmegy szavazni, körülbelül a kétharmaduk kormányváltást akar, és elégedetlen azzal, ahogy az országban mennek a dolgok. Tehát úgy tűnik, hogy

a bizonytalanok körében az ellenzéknek van több tartaléka”

emelte ki Pulai András ügyvezető igazgató.

A legutóbbi, 2014-es országgyűlési képviselőválasztáson 61,73 százalékos volt a részvételi arány.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Nem csak a pártok mozgósítják a szavazókat
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást