Kassa mellett megépülő új autógyárnak azonban nem mindenki örül. Egyes helyi lakosok kezdettől fogva ellenezik az ipari park megépítését, azzal érvelve, hogy az autókat nem lehet megenni. A Volvo ugyanis az egyik lejobb termőterületet nézte ki a gyártócsarnok helyszínéül.
Elemzők szerint viszont Szlovákia többet nyerhet a beruházáson, mint amennyit elveszít a termőföldek beépítésével.
Kiváló termőtalaj vagy egy újabb autógyár?
Ez a kérdés foglalkoztatja most leginkább a Kassa melletti Kassamindszent község lakosait, akik féltik a település melletti kiváló minőségű termőföldeket. A területen most főként gabonát és kukoricát termesztenek, de ha minden a tervezett megaberuházás szerint halad, akkor jövőre munkagépektől lesz hangos a vidék. A svéd Volvo Cars autógyár ugyanis a kassamindszenti ipari parkban 1,2 milliárd euróból épít elektromosautó-gyárat. Néhány helyi lakos azonban ellenzi az üzemcsarnok építését. „Ipari parkot egy kiváló termőföldre? Pont egy termőföldre?” – méltatlankodott egy helyi gazda egy lakossági fórumon.
A település területrendezési terve már régóta számol az ottani ipari parkkal, amely mintegy 400 hektárnyi területen épül meg. Matej Korpáš, a Szlovák Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kamara kassai képviselője arra panaszkodott, hogy a családi házak és más lakóingatlanok, illetve ipari parkok építése miatt így is évről-évre kevesebb területen tudnak gazdálkodni. Korpáš szerint
az ideális az lenne, ha a hasonló beruházások az alacsonyabb minőségű termőföldeken valósulnának meg.
Matej Horňák gazdasági elemző arra figyelmeztet, hogy az államnak ugyan gondolnia kell az élelmiszer-önellátásra, de egy ilyen megaberuházás esetében ez a jövedelmezőbb Szlovákia számára. „Gazdasági szempontból a Volvo-beruházás jövedelmezőbb, mintha csak ott hagytuk volna pusztán a földeket” – mondta Horňák.
A szlovák pénzügyminisztérium politikai intézete szerint
a Volvo 1,3 százalékkal fogja növelni a GDP-t Szlovákiában.
Ha minden az előzetes tervek szerint alakul, akkor a svéd villanyautó-gyártó révén 12 ezer új munkahely létesülhet az országban. Ha a termelés beindul, a létesítmény évente több mint félmilliárd euró hozzáadott értékkel járulhat hozzá a gazdaság fejlődéséhez, és közvetlenül 3300 munkahelyet teremthet. Az új autógyárnak a szlovák gazdaságra gyakorolt általános hatása attól függ, hogy az újonnan létrehozott munkahelyeket milyen mértékben töltik majd be külföldi munkavállalók és a régió más vállalatainál jelenleg dolgozó alkalmazottak.
Milan Krajniak, Szlovákia munkaügyi minisztere is óriási előrelépésnek nevezte a Volvo autógyár érkezését, és hasonló projektekben látja az ország jövőjét. A múlt hétvégén megrendezett Gombaszögi Nyári Tábor vendégeként a tárcavezető azt mondta, a Kelet-Szlovákiából származó, ám Pozsonyban dolgozó lakosok új motivációt kapnak, hogy ne hagyják el otthonukat a jobb fizetés reményében.
A kiválasztott Kassa-környéki járásban májusban is 11,2 százalékos volt munkanélküliség,
és az állástalanok aránya a Kassai kerület öt másik járásában is meghaladta a 10 százalékot. Ilyen munkanélküliségi mutatók mellett munkaerőhiány valószínűleg nem fenyegeti az üzemet.