Az élelmiszer-kamara a Szlovákiában működő nyolc legnagyobb üzletlánc ötvennégy üzletében vizsgálta a hazai élelmiszerek arányát a legalapvetőbb élelmiszeripari termékekre, így a tejre, a húsra, a zöldségre és gyümölcsre, a malomipari termékekre és a cukorra összpontosítva.
"Ha a hagyományos, éves szintű felméréseinkből indulunk ki, akkor a szlovákiai élelmiszerek aránya az üzletláncokban évek óta csak nagyon elenyésző mértékben nő. Míg
2014-ben 38,87 százalékos volt, 2017-ben 40,11. A tavalyi 40,18 százalék pedig csak bizonyítja, hogy Szlovákia azon országok közé tartozik, ahol a külföldi termékek aránya a hazaiakkal szemben lehengerlő.
Ha tíz termékből csupán négy hazai, az hosszú távon nem kielégítő" - fogalmazott Marián Šolty, a kamara alelnöke.
Az üzletekben a hazai termékek aránya a tojás, a méz, és a tej tekintetében volt a legmagasabb.
A szlovákiai tojás 74, a méz 69, míg a tej 68 százalékban volt jelen a polcokon.
A legalacsonyabb előfordulási arányra, mindössze 21 százalékra a feldolgozott zöldség esetében volt példa. Ugyanez a csomagolt hús esetében 24 százalék volt.
Stanislav Voskár, a kamara elnöke közölte, hogy 2018-ban negatív rekord született, a behozott élelmiszeripari termékek ugyanis nagyobb hasznot termeltek az üzletláncoknak, mint a Szlovákiában előállított élelmiszerek. A különbség eléri az 1,4 milliárd eurót.
A kamara képviselői elmondták, tisztában vannak azzal, hogy a hazai termékek 100 százalékos aránya merő utópia, ugyanakkor leszögezték: az ideális az lenne, ha jelenlétük rövid időn belül legalább 60 százalékra emelkedne. Mindezt az üzletláncokkal való kommunikáció, közös javaslatok megfogalmazása, korszerű technológiák alkalmazása, továbbá élelmiszeripari támogatások és kedvezőbb hitelek útján érné el.