Egyhetes zenekari akadémiát hirdetett decemberben a Nemzeti Filharmonikus Zenekar. A kezdeményezés célja, hogy a felsőoktatásban tanuló, a zenekari zenélés iránt érdeklődő fiatal művészek ízelítőt kaphassanak a zenekari élet mindennapjaiból és lássák, milyen szakmai mércének kell megfelelniük, ha egy színvonalas együttes tagjaként képzelik el a jövőjüket.
"A zenei felsőoktatási rendszer természetszerűleg a hallgatók egyéni képzésére helyezi a hangsúlyt, és csak jelzi, hogy a zenekari zenélés nem feltétlenül ugyanolyan, mint ami az egyéni képzés tananyagának lényege. Mi ezzel a kurzussal ezt a hiányt igyekszünk pótolni" - hangsúlyozta a koncepciót kidolgozó Hamar Zsolt.
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar zeneigazgatója kiemelte: az NFZA nem a hazai felsőoktatási rendszerben zajló hasonló irányú képzési formákkal kíván konkurálni, hanem azokat kiegészítve, azok eredményeire építve kíván posztgraduális képzést nyújtani.
A projekthétre meghívást kapott az összes magyarországi, akkreditált zenei felsőoktatási intézmény, akik összesen 16 hallgatókat delegáltak a programba. A diákok – lefedve az országos zenei felsőoktatási képzőhelyeket - Budapestről, Győrből, Szegedről, Miskolcról, Pécsről és Debrecenből érkeztek. A tanulók számára egészen nyilvánvaló volt, hogy a zenekari zenélés alapjaiban különbözik attól, amit eddig tanultak.
"Egy zenekarban egészen más típusú készségekre van szükség, s nem elég önmagában a hangszeres tudás. Minden együttesnek megvan a maga arculata,
ezt nem tudják tanítani az egyetemen, ezt csakis egy-egy kiváló együttesben lehet megtanulni" - fogalmazott Horváth Benjámin, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem csellista hallgatója.
A szakmai program a Kodály-év záróhangversenyének tematikájára épült; Hamar Zsolt szerint keresve sem lehetett volna jobb akadémiai témát találni.
"A szó legszebb és legklasszikusabb értelmében vett pedagógus előtt kívánunk fejet hajtani, aki minden művével, minden leírt hanggal tanítani akart" - fogalmazott a karnagy.
A tematikus programok részeként a diákok a Kodály-koncert kapcsolódó foglalkozásokon vettek részt, hogy változatos oldalairól ismerhessék meg a kodályi életművet: kóruspróbán énekeltek, népi hangszereket próbáltak ki és táncházon vettek részt.
"Én életemben először ültem kórusban és elképesztő élmény volt, hogy az a hang csak úgy megszólal, zeng és dörömböl" - fogalmazott Hoczi Mátyás, a Zeneakadémia csellista hallgatója.
A próbák és tematikus programok mellett a hallgatók a projekthét során a Nemzeti Filharmonikus Zenekar vezető művészeinek mentoraltjaiként egyéni képzésben is részesültek, majd a program zárásaként játszottak a december 17-i Kodály-koncerten a Müpában.
Seres Gerda a kurzus résztvevőivel és mentorokkal is beszélgetett - a teljes hangképes összeállítást ide kattintva hallgathatják meg.