Az Európai Néppárt (EPP) azt tervezi, hogy a július 2-5. között a portugáliai Cascaisban megrendezendő találkozóján megpróbálja megfúrni a belső égésű motorral hajtott személygépkocsik eladásának 2035-től induló uniós de facto tilalmát - írja az Euractiv híradása nyomán a Portfolio.
Az ep-választáson legtöbb mandátumot megszerző Európai Néppárt a gépkocsik szén-dioxid-szabványainak felülvizsgálatát tűzte ki célul, és olyan lehetőségeket kíván megvizsgálni, amelyek lehetővé tennék a szintetikus, klímasemleges üzemanyagok használatának engedélyezését.
A jelenlegi európai uniós szén-dioxid-szabványok értelmében 2035-ig 100 százalékkal csökkenteni kell a kipufogógáz-kibocsátást, ami gyakorlatilag betiltja az új, belső égésű motorral hajtott személygépkocsik eladását.
Az Európai Bizottság és Volker Wissing német közlekedési miniszter között született megállapodás viszont új jogi kategóriát teremtene a csak e-üzemanyaggal működő autók számára, ez pedig lehetővé tenné, hogy a 2035-re tervezett célérték elérése után is forgalmazhatók legyenek.
Az Európai Néppárt fontolgatja a korábban sikertelen módosítások, például a szén-dioxid-korrekciós tényező (CCF) újbóli bevezetését, amely az alternatív üzemanyagokat beszámítaná a szén-dioxid-csökkentési célokba.
Ez megengedné, hogy 2035 után is lehessen új benzin- és dízelautókat forgalmazni, ha a teljes üzemanyag-összetételhez azonos mennyiségű alternatív üzemanyagot is hozzáadnak.
Egy másik javaslat szerint az autógyártók számára előírt 100 százalékos kibocsátáscsökkentési kötelezettséget 90 százalékra kellene csökkenteni.
A németországi konzervatív CDU/CSU, az Európai Néppárton belüli erős nemzeti delegáció továbbra is a belső égésű motorok tilalmának elvetését szorgalmazza. A német liberális FDP vezetője, Christian Linder a tilalom visszavonását három feltétel egyikévé tette annak, hogy támogassa Ursula von der Leyen második bizottsági elnöki megbízatását.
Az Európai Unió szén-dioxid-szabályozását 2026-ban tervezik felülvizsgálni.
Volker Wissing lehetséges megoldásként tekint a légkörből, illetve ipari létesítményekből leválasztott szén-dioxid felhasználásával előállított elektromos üzemanyagokra. Mint írják, a csak e-üzemanyagok kategória bevezetésének folyamata viszont lassan halad, ugyanis az autóiparnak több időre van szüksége a műszaki kritériumok meghatározásához, és a tagállamok között megoldatlan vita van a támogatható e-üzemanyagok klímasemlegességi kritériumairól.