Nyitókép: MTI Fotó: Sóki Tamás

Szigorít az EU: súlyosabb büntetést kapnak a gyorshajtók meg az ittas vezetők

Infostart
2024. február 8. 05:15
Az egész Európai Unióra érvényes lesz a jogosítvány bevonása.

Az Európai Parlament komoly szigorítást tervez a közúti közlekedési szabálysértésekkel szemben – írja a vezess.hu.

A jelenleg érvényes szabályok szerint, ha egy járművezető egy közlekedési szabálysértés miatt elveszíti a jogosítványát egy másik uniós országban, mint amelyik a jogosítványát kiállította, a legtöbb esetben a szankció csak abban az országban alkalmazandó, ahol a jogsértést elkövették, és az EU többi részén nem jár korlátozással. Ezen változtatnánk a jövőben az Európai Parlament képviselői, és kedden meg is szavazták az erről szóló előterjesztést.

Annak biztosítása érdekében, hogy a külföldi illetőségű személy vezetői engedélyének felfüggesztését, korlátozását vagy visszavonását valamennyi uniós országban alkalmazzák, az új szabályok előírnák, hogy az erről szóló határozatot továbbítani kell a vezetői engedélyt kiállító uniós országnak.

A képviselők azt is javasolják, hogy az érvényes jogosítvány nélküli vezetést vegyék fel a súlyos közlekedési szabálysértések – például az ittas vezetés vagy a halálos közúti balesetek okozása – listájára, amelyek maguk után vonják az uniós országok közötti információcserét a vezetésről való eltiltásról.

A sebességkorlátozás 50 km/órával történő átlépése szintén az egyik súlyos közlekedési szabálysértés, amely a vezetéstől való eltiltáshoz vezethet, de a lakóövezetekben a megengedett sebességhatár 30 km/órával való túllépése szintén a jogosítvány elvesztését vagy felfüggesztését vonhatná maga után.

Az Európai Parlament azt is javasolja, hogy az uniós országoknak tíz munkanapos határidőt szabjanak meg arra, hogy tájékoztassák egymást a járművezetők jogosítványtól való megfosztásáról szóló határozatokról, 15 munkanapos határidőt pedig annak eldöntésére, hogy a gépjárművezetéstől való eltiltás alkalmazandó-e az egész EU-ban. Az érintett járművezetőt hét munkanapon belül tájékoztatni kellene a végleges döntésről

A javaslatok részei egy közlekedésbiztonsági csomagnak, amelynek célja a közúti biztonság javítása és az, hogy 2050-re minimálisra csökkentsék a közúti balesetek halálos áldozatainak számát.