Nyitókép: Wikipédia

Harc kezdődött a tengerek uralmáért, és ez már Amerikának is fáj

Infostart
2024. január 18. 08:57
Az óceánok és tengerek újból a nagyhatalmi vetélkedés legfontosabb színterei lettek.

Az ukrajnai háború, a vörös-tengeri válság, és a Tajvan körüli feszültség egyértelműen a geopolitika átrendeződésre utal - írj a londoni The Economist. A tengerek és az óceánok feletti ellenőrzés ismét a nagyhatalmi törekvések élére került. A világkereskedelem döntő része ugyanis a tengeri szállításokra épül, amely évről-évre egyre bővül. Az áruforgalom már több mint 80 százaléka a tengereken bonyolódik és 2023-ban a hajós társaságok jövedelme 33 százalékkal emelkedett az előző évihez képest. Ennek megfelelően a hajóépítés is virágzik: egy év alatt tíz százalékkal nőtt, aminek a felét már a kínai gyárak adják.

Ezzel párhuzamosan a kínai haditengerészet is az élre tört: a Népi Felszabadító Hadseregnek már több hajója van, mint amennyivel az USA flottája rendelkezik. Európa viszont egyre jobban lemarad az élmezőnytől. 1999 és 2018 között a kontinens országai tengeralattjáróik és fregattjaik egyharmadát vonták ki a szolgálatból. A brit lap szerint ez azért igazán aggasztó, mert a tengerek nemcsak a kereskedelem miatt fontosak, hanem, mert az internetforgalom 97 százaléka vízalatti kábeleken bonyolódik.

A lap emlékeztet rá, milyen zűrzavart okozott, amikor tavaly - eddig tisztázatlan okokból - megrongálódott a Balti tenger alatt húzódó, Svédországot, Finnországot és Észtországot összekötő kommunikációs kábel.

A jemeni húti lázadók támadásai miatt pedig, egyik pillanatról a másikra, a háromszorosára növekedtek a tengeri fuvardíjak, mert a hajók többsége inkább Afrikát megkerülve viszi az árut Kínából Európába. Hasonló válsághelyzet alakult ki 2020-ban, amikor Covid járvány akadályozta a hajóforgalmat. Egy évvel később pedig azért kellett aggódni Európában, mert a Szuezi-csatornán keresztbe állt egy hatalmas konténerhajó és napokra megbénult a tengeri áruszállítás. Vagyis néhány napos kiesés is súlyos gazdasági nehézségeket okozhat. Belegondolni is rossz, hogy mi lenne, ha mondjuk egy fegyveres konfliktus következtében hónapokra állna le a kereskedelmi hajózás.

Már pedig egyre több nyugati szakértő ezt a lehetőséget emlegeti. Az ukrajnai háború részben a Fekete-tenger ellenőrzésért is folyik, hiszen miután Oroszország blokád alá vonta az ukrán gabonaszállítást Észak-Afrika számos államában számottevő zavarok jelentkeztek az élelmiszerellátásban. A vörös-tengeri útvonal veszélyeztetése pedig már rövid távon is súlyos problémákat okozhat, nem véletlen, hogy az Egyesült Államok és Nagy-Britannia nagyon határozottan lép fel a szabad hajózás biztosítása érdekében.

Azonban még ennél is katasztrofálisabb következményekkel járna, ha a Tajvan körüli huzakodás nyílt tengeri háborúvá szélesedne az USA és Kína között. Lonnie Henley, a Pentagon Védelmi Kutató Intézetének munkatársa szerint a konfliktust a Tajvan elleni kínai blokád döntené el. Egy másik amerikai szakértő, Michael O’Hanlon modellezte a két nagyhatalom közti összecsapást. A washingtoni Brooking Intézet munkatársa úgy véli, hogy Kína tengeri blokádja megfojthatná Tajvant és ezt az amerikai flotta sem tudná megakadályozni.

Ugyan nagy áldozatok árán, hónapok alatt sikerülne felszabadítani a sziget keleti részén fekvő kikötőket, de azok egyrészt nem elég nagyok, másrészt az odavezető keskeny, alagutakkal tarkított utak sem megfelelőek nagy tömegű ellátmány szállítására - teszi hozzá Lonnie Henley. A Tajvan nyugati szélén lévő kikötőket viszont hatásosan blokkolhatnák a Népi Felszabadító Hadsereg hajói, míg a légierő fölénye miatt a szállítórepülők bevetése szóba sem jöhetne.

Több szakértő is úgy gondolja: az amerikaiaknak ahhoz sem lenne elég erejük, hogy válaszul a kommunista ország kikötőit vegyék zár alá. Ellenben a világ más részein talán feltartóztathatnák a Kínába tartó hajókat. Például a Hormuzi-, vagy a Malaka-szorosban - nyilatkozta Fiona Cunningham, a Pennsylvania Egyetem munkatársa.

A világ egyik legfontosabb hajózási útvonala, a Hormuzi-szoros. Itt halad át az olaj export negyede és a cseppfolyósított-gázszállítások harmada. Forrás: Wikipédia

Más kutatók azonban úgy látják, hogy ehhez már komoly nemzetközi összefogás kellene. Egy sor ország engedélye szükséges ahhoz, hogy az amerikai flotta a felségvizeiken fogjon el Kínába tartó szállítóhajókat. Ráadásul a tengeri kereskedelem is teljesen nemzetközivé vált. A 2021. márciusában, a Szuezi-csatorna forgalmát megbénító Ever Given konténerszállító például Japánban épült és egy ottani cég tulajdonában volt, de egy tajvani vállalat bérelte, a személyzete pedig indiaiakból állt.

Kína egyre nyomasztóbb flottafölényével szemben az USA és európai szövetségesei egyrészt a minőséggel, másrészt a tengeralatti hadviseléssel tudnak versenybe szállni. Az olasz haditengerészet legújabb part menti őrhajója, a Francesco Morosini például már akkora, mint egy fregatt és azzal azonos felderítő rendszerekkel valamint fegyverzettel rendelkezik.

Az olasz haditengerészet partmenti őrhajója, a Francesco Morosini. Forrás: Wikipédia

Az USA Ohio osztályú tengeralattjárói pedig akár 154 cirkáló rakétával is felszerelhetők, ami negyedével több csapásmérő fegyvert jelent, mint amit a legütőképesebb felszíni hajók képesek hordozni. Az igazi előnyt azonban a mélytengeri robotok jelentik. Mint arról az Infostart is már beszámolt: az Egyesült Államok haditengerészete nemrég kezdte meg a legújabb drón tengeralattjáró óceáni próbajáratait.

Európában is folyik tengeri drónok tervezése, bár az admiralitásokon még vita van arról, hogy valóban ezek a robotok jelentik-e a tengeri hadviselés jövőjét. Mindenesetre szorosan figyelemmel kísérik az ukránok fejlesztéseit és a drónokkal elért harci sikereit. Kevin Rowland, a Brit Királyi Haditengerészet kutató központjának vezetője arról beszélt, hogy egy flotta fenntartása olyan óriási költségekkel jár, hogy azt régen csak az igazán gazdag országok engedhették meg maguknak.

A drónok megjelenésével azonban ez az akadály elhárult és ma már egészen kis költségvetésű flották is komoly fenyegetést jelenthetnek. Azért Rowland kapitány azt is hozzá tette hogy az ukrajnai és a vörös-tengeri tapasztalatok azt mutatják: megfelelő felderítés esetén, néhány jól irányzott géppuska sorozattal hatástalanítani lehet a robotnaszádokat. Ezért ő változatlanul a hagyományos flottafejlesztés mellett van.

Ezt a videót a moszkvai védelmi minisztérium adta közre és egy támadó ukrán drón elleni harcról készült:

Ebben viszont az USA és európai szövetségeseinek lemaradása egyre ijesztőbb. A világ tengereit egykor uraló brit hadiflotta hamarosan mindössze hetven hajóval fog rendelkezni, amiből csak 16 lesz fregatt, vagy romboló. Mindeközben a kínai hadtengerészet 2022 és 2023 között harminc hajóval bővült, és ezek legalább fele nagy méretű felszíni csapásmérő egység - állítja a Pentagon. Az Egyesült Államok Nemzeti Hírszerző Hivatala pedig azzal számol, hogy 2035-re Kínának 50-55 százalékkal több hadihajója lesz mint az USA-nak.

Az első világháború legnagyobb tengeri ütközetének, a jütlandi csatának következményeit elemző könyvében Andrew Gordon arra következtetésre jut, hogy Nagy-Britannia flottája - a trafalgari győzelmet követően - "hosszú, békés hanyatlásnak indult". A The Economist szerint a brit történész megállapítása alighanem érvényes a mostani helyzetre is: a nyugati haditengerészetek a hidegháború után lassú, békés hanyatlásnak indultak, amelynek következményei most jelentkeznek és a kilátások rémisztőek.