A nem csupán Németországban, de a világ számos országában kedvelt ital alkoholmentes változata már az egykori NDK-ban is népszerű volt. Arra azonban kevesen számítottak, hogy harminchárom évvel a német egyesülés után az alkoholmentes sör lassan az alkoholos vetélytársává válhat.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a szokások változása nem csak a sört "sújtja", hanem az alkohol más formáit is. A felmérések szerint ugyanis erősödik a németek "egészségtudata", és ennek jegyében egyre népszerűbbek az alkoholmentes italok.
A söröshordók csapolását és a literes korsók fogyasztását – az infláció okozta rekordárak ellenére – az Oktoberfesten aligha fenyegeti veszély. A sörgyártók ugyanakkor felismerték, hogy az alkoholmentes változat népszerűségének gyors növekedése egyidejűleg nagy üzleti lehetőséget is jelent.
A hivatalos statisztika szerint
az alkoholt nélkülöző sörök gyártása 2007 óta csaknem megkétszereződött.
Az Allensbach közvélemény-kutató intézet felméréséből kitűnt, hogy a múlt évben csaknem tízmillióan vásároltak vagy ittak alkoholmentes sört. A Német Sörgyártók Szövetsége szerint Németország már most világelső az alkoholmentes sörök gyártásában. Ebből kiindulva pedig egyre fontosabbak az 1500 német sörfőzde számára.
Ennek ellenére – ugyancsak a felmérés szerint – a sör "hagyományos" változatának népszerűségét egyelőre nem fenyegeti veszély. Az alkoholmentes változat sörpiaci részesedése hét százalék.
A stralsundi Störtebeker sörfőzde innovációs menedzsere azt a célt tűzte cége elé, hogy az alkoholmentes változatból is minél több változatot tudjon kínálni – az alkoholmentes pilsnertől kezdve az alkoholt ugyancsak "nélkülöző" búzasörön át az alkoholmentes sörkülönlegességekig.
A müncheni Paulaner több évtizede árul alkoholmentes sört. A sörfőzde vezetője szerint a koronavírus-járvány után különösen megnőtt az alkoholmentes változat népszerűsége, amihez az egészséges életmóddal kapcsolatos szempontok mellett hozzájárult az is, hogy az emberek autóval és kerékpárral ismét mobilabbá váltak.
A Német Sörgyártók Szövetsége szerint rég elmúltak azok az idők, amikor az alkoholmentes sört főleg a sofőrök itták.
A gyártók felismerték, hogy olyan új főzési eljárásokra van szükség, amelyek javítanak az ízen, illetve a minőségen is.
Az emberek változó fogyasztási és életmódbeli szokásai, valamint az egészségtudatosság növekedése biztosítja, hogy az alkoholmentes sörök egyre népszerűbbekké váljanak.
A szövetség által végzett felmérés szerint a fogyasztók egyre inkább értékelik az alkoholmentes sörök ízét. Ami pedig a különböző fogyasztó célcsoportokat illeti, az illetékesek konkrét csoportot nem tudtak azonosítani. Az alkoholmentes sör egy, generációkon átívelő, nyugodt élvezetet jelent, ami jól összeegyeztethető a fogyasztók egészségtudatos életmódjának erősödésével.
A magyar italozási szokásokról és a nyári fröccsökről Vinkó József mesél az alábbi videóban: