Meghosszabbították az Egyesült Királyság és az Európai Unió jövőbeni kapcsolatrendszerének feltételeiről szóló tárgyalások most folyó londoni fordulóját, amely az eredeti tervek szerint vasárnap este véget ért volna. Michel Barnier, az Európai Bizottság tárgyalásvezetője szerdáig marad a brit fővárosban.
Az álláspontok a három kritikus területen,
- a versenyjog,
- a vitarendezési mechanizmus és
- a halászati politika
kérdésében is közeledtek egymáshoz - mondta az InfoRádióban Gálik Zoltán, a Budapesti Corvinus Egyetem docense.
"Az elmúlt négy és fél év tanúbizonyságát adta annak, hogy
semmin sem lepődhetünk meg.
Néhány nappal ezelőtt a felek még felálltak az asztaltól, mondván, nem lesz több tárgyalási forduló, most mégis úgy tűnik, sikerül befejezni a tárgyalásokat, és az a 10 százalék, ami hiányzott az átfogó kereskedelmi megállapodáshoz, az mégiscsak tető alá hozható" - ecsetelte.
Persze "kevés az idő", már a ratifikáció ideje volna lassan - a tagállamoknak jóvá kell hagyniuk mindazt, amiben az EU és a britek megegyeznek - jogi szöveg pedig még mindig nincs.
Hogy melyik félnek kell többet engednie, arra Gálik Zoltán azt mondta, az Egyesült Királyság a kisebb. "65 milliós piaca van, az Európai Unióé sokkal nagyobb, ehhez pedig azért hozzá szeretne férni az Egyesült Királyság."
Ám az utóbbi napokban - úgy néz ki - az EU és az Egyesült Királyság is engedett a tárgyalási pozíciójából.
"Az EU belement abba, hogy a versenyjog területén ne teljes igazodást kérjen az Egyesült Királyságtól, hanem elfogadja, hogy legalább az alapelveket figyelemben fogja tartani, és az Egyesült Királyság is engedett a vitarendezési eljárás kapcsán az EU-álláspontnak. Ebből talán lehet valami" - fejtegette.
Megállapodás híján az Egyesült Királyságnak "ausztráliai típusú" kereskedelmi viszonyokat kellene kialakítania az EU-val. Arra a kérdésre, hogy most, a közeledést látva mekkora esély erre januártól, Gálik Zoltán úgy vélekedett, a megállapodás részleteiről nem tudni, a tárgyalások pedig zártak;
"a nagy korlátozások elkerülhetők lesznek, de vámok elképzelhetők".
A vámokra külön kitérve azt mondta, felmerült, hogy az EU az elektromos autók importján nem könnyítene az Egyesült Királyság irányába, és ott egy 10 százalékos vám elképzelhető akkor is, ha létrejön megállapodás.
A végleges jogi szöveg megalkotása 2-3 hetet vehet igénybe, és nemcsak a tagállamoknak, de az Európai Parlamentnek és Londonnak is látnia kell, majd jóvá kell hagynia.