Nyitókép: MTI/AP/Mark Schiefelbein

Futurisztikus megoldások az új gigareptéren - galériával

Infostart
2019. szeptember 25. 21:07
Hivatalosan is megkezdte működését Peking második nemzetközi repülőtere, a Beijing Daxing International Airport szerdán. A különös alakú létesítményben számos előremutató technológiai megoldást alkalmaznak.

Az új légikikötő építését 2014. december végén kezdték meg, a tengeri csillagot formázó terminál épületének felépítéséhez pedig 2015 szeptemberében láttak hozzá a néhai Zaha Hadid iraki származású brit építész tervei alapján. A teljes beruházás mintegy 450 milliárd jüanból (19,2 billió forint) valósult meg.

A csaknem 700 ezer négyzetméteres, egyterű terminállal rendelkező repülőtér, amely nevét arról a Peking déli részén fekvő kerületről kapta, ahol található, négy kifutópályával kezdte meg a működését. A jövőben további két kifutópálya épül a növekvő utasforgalom gördülékeny kiszolgálására, a tervek szerint a repülőtér óránként mintegy 300 le- és felszállást bonyolít majd, ha eléri teljes kapacitását.

A kínai főváros meglévő nemzetközi légikikötőjének tehermentesítésére megépült repülőtér 2021-re évi 45 millió, 2025-re pedig évi 72 millió, 2040-re 100 millió utas fogadására lesz alkalmas. Ezzel beéri a világ legforgalmasabb repülőterének számító Hartsfield-Jackson Atlanta nemzetközi repülőteret az Egyesült Államokban.

A repülőtér forgalmának 40 százalékát a China Southern, 30 százalékát pedig a China Eastern légitársaság járatai fogják kitenni, de további közel 50 külföldi légitársaság is legalább részben áthelyezi működését a Fővárosi Nemzetközi Repülőtérről a következő időszakban.

Robotok és mesterséges intelligencia

A létesítménybe érkezőknek szerencsés esetben nem kell hosszan keringeniük helyet keresve: az egyik parkolóban ugyanis mesterséges intelligenciát is alkalmazó robotok helyezik el az autókat. Az egyelőre tesztüzemben induló szolgáltatással a parkolási procedúra az ígéretek szerint nagyjából egy perc lesz, hiszen a sofőröknek csak egy mobil platformon kell hagyniuk a járművüket, onnan robot viszi azt a legközelebbi szabad helyre. Ha pedig indulna, elég lesz szkennelnie a parkolókártyáját, és a robotok máris hozzák az autóját.

Első körben hat teremben 136 parkolóhelyet "igazgat" majd nyolc önjáró robot, amelyek egy feltöltéssel 6 órán át képesek folyamatosan üzemelni.

A biztonsági ellenőrzésen és a beszállításon arcszkennerek segítségével gyorsítanak, az elsőként a belföldi járatok esetében alkalmazott rendszer már túl is van a tesztüzemen. A csomagokat RFID-azonosítóval (rádiófrekvenciás címkével) látják el, amelyek segítségével mindig pontosan tudják, merre jár az adott poggyász.

Az utasok nagyjából tucatnyi, fejlett beszédfelismerő rendszerrel felszerelt humanoid robotnak is feltehetik kérdéseiket, és az általános információkon kívül a számukra legoptimálisabb útvonalat is megtudhatják.