Új szintre lépett a Facebook adatvédelmi botránya

Infostart
2018. december 19. 21:26
Beperelte az amerikai főváros, Washington főügyésze a Facebookot. A szerdán benyújtott kereset szerint a közösségi hálót működtető Facebook Inc. félrevezette a felhasználókat adataik védelméről, és engedélyezte egyebek közt a Cambridge Analytica politikai elemző és tanácsadó cégnek, hogy jogtalanul hozzáférjen csaknem 90 millió ember adataihoz.

Karl Racine főügyész közölte: a Facebook kudarcot vallott a felhasználók adatainak védelmében, félrevezette őket abban, hogy kinek van hozzáférése adataikhoz, és miként használják fel őket. A közösségi háló manipulációnak veszélyének tette ki felhasználóit úgy, hogy tudtuk nélkül engedélyezte a Cambridge Analyticának és más vállalatoknak a személyes adatok gyűjtését.

A londoni székhelyű tanácsadó cég csaknem 90 millió Facebook-felhasználó adataihoz fért hozzá jogtalanul, azzal a céllal, hogy e adatmennyiség felhasználásával képet alkosson a választók politikai beállítottságáról, majd személyre szabott üzenetekkel próbálja befolyásolni őket például a Brexit-kampány idején és az amerikai elnökválasztáskor.

Cáfolták a lapértesüléseket

A Facebook szerdán reagált a The New York Times (NYT) amerikai lap keddi írására, amely szerint a közösségi oldal jóval nagyobb hozzáférést adott bizonyos technológiai cégeknek a felhasználók adataihoz, mint ahogy azt korábban elismerte. A lap szerint a Facebook engedélyezte a Microsoft vállalat Bing keresőmotorjának, hogy lássa gyakorlatilag az összes felhasználó barátját.

Belső, céges feljegyzésekre hivatkozva azt is közölte az amerikai lap, hogy több mint 150 cég húzott hasznot a Facebookkal kötött adatmegosztási megállapodásokból.

Konstantinos Papamiltiadis, a közösségi oldal fejlesztési igazgatója cáfolta a NYT állításait, hangsúlyozva, hogy egyetlen cég sem kapott hozzáférést a felhasználók engedélye nélkül, és nem sértették meg az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsággal (FTC) kötött 2012-es megállapodást. A Facebook ekkor ugyanis beleegyezett abba, hogy két évtizeden át auditálhassák, megsérti-e a fogyasztók adatvédelmi beállításait. Erről azután döntöttek, hogy FTC megállapította: a cég ezek kijátszására törekszik.

Az NYT továbbá azt is állította, hogy a Facebook hozzáférést adott a felhasználók személyes üzeneteikhez olyan cégeknek, mint a Netflix internetes műsorszolgáltató és a Spotify internetes zeneszolgáltató. Az Amazonnak pedig azt engedélyezte, hogy megszerezze az emberek neveit és elérhetőségüket a barátaikon keresztül.