A nemzetközi hitelminősítő szerint az EU szétforgácsolódásából az unióellenes nacionalista és populista pártok húznának hasznot, köztük Marine Le Pen pártja, a francia Nemzeti Front vagy a Geert Wilders vezette holland Szabadságpárt. Ha egy ilyen párt hatalomra kerülne, szintén népszavazást hirdethet az EU-tagságról, vagy fenyegetőzés gyanánt legalábbis felvetheti ennek lehetőségét, hogy engedményekre kényszerítse Brüsszelt, vagy aláássa az EU belső kohézióját - áll a Fitch elemzésében.
A ház szerint az uniós vezetők Brexit esetén - félve a populista pártok hatalomra kerülésétől - ódzkodhatnának rövid távon népszerűtlen, de hosszabb távlatban gazdasági előnyökkel járó intézkedések, például növekedésösztönző reformok, költségvetési konszolidációs lépések bevezetésétől, vagy a bankunió elmélyítésétől.
A brit kilépés feltételrendszeréről szóló, legalább két évig, de inkább tovább elhúzódó tárgyalássorozat az unió rengeteg idejét és energiáját felemésztené, és újabb frontokat is nyithatna a tagországok között, elvonva a figyelmet az olyan sürgős teendőkről, mint a migrációs válság vagy a görög adósságválság - áll a Fitch Ratings hétfői elemzésében.
A hitelminősítő szerint Nagy-Britannia elveszítésére az Európai Unió vezetői reagálhatnak azzal is, hogy új kezdeményezéseket tesznek az Európai Unió és/vagy az euróövezet integrációjának elmélyítésére. A Fitch Ratings elemzői szerint azonban kétséges, hogy ehhez most meglenne a politikai kapacitás.
Ráadásul hosszabb távon, ha Nagy-Britannia megtalálja számítását az EU-n kívül, az még a fő politikai sodorvonal pártjait is a kilépés híveivé teheti más EU-országokban, például Dániában vagy Svédországban, ahol az euroszkepticizmust felerősítheti, hogy Nagy-Britannia távozásával ezek az országok egy nagy gazdaságpolitikai EU-szövetségest veszítenének el.
A Fitch Ratings szerint ha Nagy-Britannia távozik az EU-ból, az előrevetítené annak a lehetőségét is, hogy Skócia elszakad az Egyesült Királyságtól, különösen abban az esetben, ha a skótok többsége a brit EU-tagságról szóló népszavazáson a bennmaradásra, a teljes brit lakosság többsége viszont a kilépésre voksol.
Ha Skócia elszakad az Egyesült Királyságtól, az más európai régiókban is erősíthetné a függetlenségi törekvéseket. Ez a kockázat a spanyolországi Katalóniában a legnagyobb. A teljes katalán függetlenséget a spanyol alkotmány nem teszi lehetővé, és a Fitch Ratings alapeseti előrejelzése az, hogy Madrid és Barcelona végül egyezségre jut Katalónia nagyobb autonómiájáról, de ez nehéz folyamat lesz, és még nehezebbé teheti, ha Skócia elnyeri függetlenségét - áll a hitelminősítő elemzésében.
A Fitch Ratings megítélése szerint Katalónia függetlenné válása negatív sokkhatást gyakorolna Spanyolország szuverén hitelképességére.
A cég szerint ha Nagy-Britannia kilép az EU-ból, és ezután nem alkalmazza a munkaerő szabad áramlásának alapelvét, az csökkenthetné valamelyest a kivándorlást a közép- és kelet-európai EU-tagországokból, például Lengyelországból, és ennek lennének pozitív hatásai a foglalkoztatottságra, a gazdasági növekedésre és az adójövedelmekre ezekben a gazdaságokban. Ezt részben ellensúlyozná a Nagy-Britanniából érkező hazautalások potenciális csökkenése, de ebből a forrásból Lengyelországnak például csak 893 millió euró bevétele származott 2014-ben; ez a lengyel hazai össztermék (GDP) 0,2 százalékának felelt meg - áll a Fitch hétfői londoni elemzésében.
Más nagy londoni házak szerint a bevándorlás esetleges korlátozását inkább a brit gazdaság szenvedné meg.
Az Oxfordi Egyetem Londonban működő gazdasági elemzőrészlege, az Oxford Economics legutóbbi tanulmányában kimutatta, hogy a külföldi EU-országokból betelepült munkavállalók beáramlása a 2005 és 2015 közötti évtizedben évente átlagosan 0,5 százalékpontot adott hozzá a brit gazdaság potenciális növekedési rátájához, elsősorban azzal, hogy a jórészt fiatal külföldi EU-munkavállalók érkezése ellentételezte a brit társadalom idősödésének negatív munkapiaci hatásait.
Az Oxford Economics modellszámításai szerint ha a brit kormány az elmúlt tíz év 104 ezer fős éves átlagos nettó beáramlásához képest évente például 60 ezerrel kevesebb munkavállalót engedne be az Európai Unióból, az 2030-ra önmagában - a kilépés egyéb negatív gazdasági hatásai nélkül számolva - 1,1 százalékkal csökkentené a brit hazai össztermék nominális értékét ahhoz a szinthez képest, amelyet a brit gazdaság abban az évben EU-tagként és a szabad munkaerő-beáramlást fenntartva elérhetne.