Az Európai Bizottság vizsgálata szerint az akkumulátoros elektromos járműgyártás Kínában tisztességtelen támogatásban részesül, ami gazdasági kárral fenyegeti az Európai Unió elektromos járműgyártásban érdekelt vállalatait, valamint hátrányos lehet a kínai gyártmányok uniós importőreire, felhasználóira és fogyasztóira, ezért ideiglenes kiegyenlítő vámok bevezetését helyezte kilátásba - tájékoztatott az uniós bizottság.
A brüsszeli közlemény szerint az Európai Bizottság felvette a kapcsolatot az illetékes kínai hatóságokkal, hogy megvitassák a feltárt aggályokat és azoknak a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) vonatkozó szabályozásaival kompatibilis megoldása lehetséges módjait. Kilátásba helyezték,
amennyiben a kínai hatóságokkal folytatott megbeszélések nem vezetnek megoldásra, az unió ideiglenes kiegyenlítő vámokat vezethet be július 4-től,
az egyes tagállamok vámhatóságai által meghatározott formában.
Az újfajta terheket a meglévő 10 százalékos vámokon felül vetnék ki.
- Az Európai Bizottság által vizsgált három kínai gyártóra egyedi vámok vonatkoznának: BYD – 17,4 százalék, Geely – 20 százalék, SAIC – 38,1 százalék.
- Más elektromos járműgyártásban érdekelt kínai vállalatokra, melyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 21 százalékos vám vonatkozna.
- Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 38,1 százalék vámot kellen alkalmazni.
Emlékeztettek, az Európai Bizottság október 4-én indított szubvencióellenes vizsgálatot a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára vonatkozóan. Az ideiglenes kiegyenlítő vámokat az EU a vizsgálat kezdetét követő 9 hónapon belül, azaz legkésőbb július 4-ig bevezetheti. A végleges intézkedéseket az ideiglenes vámok kivetésétől számított 4 hónapon belül kell bevezetni.
Az ideiglenes vámok tervezett szintjeiről minden érdekelt fél tájékoztatást kap, beleértve az uniós gyártókat, importőröket és exportőröket is. A vizsgálatban érintett vállalatoknak lehetőségük van véleményt nyilvánítani, majd a kapott információk ismeretében az Európai Bizottság az uniós joggal összhangban felülvizsgálhatja számításait - közölték.
Magyar tiltakozás, magyar terv
Nem értünk egyet a kínai elektromos autógyártókat sújtó brutális európai büntetővámokkal, a túlzott protekcionizmus nem megoldás - nyilatkozta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a tárca közleménye szerint.
Amiatt, hogy a meglévő vámra vetnék ki az újakat, illetve hogy nem egyforma mértékű lenne a teher, a miniszter közölte: az Európai Bizottság egy kettős diszkriminációs rendszert alakítana ki, ugyanis a büntetővámok nemcsak Kínával, hanem az egyes gyártókkal szemben is diszkriminatívak. Az ilyen differenciált és további nagyfokú diszkriminációt okozó büntetővám-rendszer szinte példa nélküli a történelemben - hangsúlyozták.
A magyar kormány szerint a protekcionizmus nem megoldás, inkább együttműködésre és szabad piaci versenyre van szükség.
"Ahelyett, hogy büntetővámokon keresztül korlátozzuk a gyártók közötti versenyt, támogatni és segíteni kell, hogy az európai elektromos járműipar versenyképessége globális szinten megerősödjön. Erős verseny nélkül nincs erős Európai Unió sem" - tette hozzá Nagy Márton. Közlése szerint
a magyar kormány az elektromos autózás térnyerésének felgyorsítása és a verseny fokozása érdekében uniós szintű akciótervet dolgoz ki,
amelyet a soros magyar elnökség keretében, a Versenyképességi Tanács július 8-9-ei ülésén mutat be a tagállamoknak
Az NGM közleménye rámutat: a büntetővámok kivetését a legnagyobb európai autógyártókat is tömörítő, mintegy 60 ipari és technológiai vállalatot tömörítő Gyáriparosok Európai Kerekasztala sem támogatja. Ezt a héten lezajlott, miniszterelnökkel folytatott találkozón is megerősítették.
Német aggodalom a kereskedelmi konfliktus kiéleződése miatt
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA bírálta az EU Bizottság döntését, miszerint a jövőben "kiegyenlítő" vámot vetne ki a Kínából származó elektromos autókra. A VDA (Verband der Automobilindustrie) elnöke Hildegard Müller úgy látja, hogy a vámok akadályozzák a globális együttműködést. Hangsúlyozta, hogy ez növelné a globális kereskedelmi konfliktusok kockázatát.
"Az is tény, hogy a Kínából importált e-autókra kivetett kiegyenlítő vámok nem alkalmasak az európai autóipar versenyképességének erősítésére" - tette hozzá.
A DIHK német ipari és kereskedelmi kamara szintén arra figyelmeztetett, hogy az intézkedés a kereskedelmi konfliktus kiéleződéséhez vezethet.
Több német autógyártó is bírálta az Európai Bizottság tervét, köztük
- a BMW
- a Volkswagen
- a Mercedes Benz és
- a Stellantis autóipari konszern.