Nyitókép: Balogh Zoltán

A GVH-nak van elképzelése arról, miért zuhant be ilyen hirtelen az infláció

Infostart
2024. február 9. 14:08
A verseny legyalulta az élelmiszer-inflációt, amely éves alapon 30 hónapja nem volt olyan alacsony, mint 2024 első hónapjában - közölte pénteken a Gazdasági Versenyhivatal.

Mint az Infostart is megírta, a Központi Statisztikai Hivatal pénteken közölte, hogy 2024. januárban a fogyasztói árak átlagosan 3,8 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat, az élelmiszerek inflációja pedig ennél is alacsonyabb, 3,6 százalék volt.

Az adatok a GVH szerint rávilágítanak arra, hogy az élelmiszereket érintő, éves összevetésben mért infláció hónapról hónapra csökken.

A 2022. decemberi 44,8 százalékos csúcshoz képest alig egy év alatt kevesebb, mint tizedére zuhant az élelmiszerárak emelkedése,

köszönhetően

  • a célzott kormányzati intézkedéseknek,
  • a jegybank lépéseinek, illetve
  • a Gazdasági Versenyhivatal aktív beavatkozásainak, versenyélénkítő lépéseinek, köztük az online árfigyelő rendszernek.

A januári, éves élelmiszer-áremelkedésnél alacsonyabb utoljára 2021 júliusában volt, akkor 3,1 százalékot tett ki.

A gazdasági növekedés helyreállítása szempontjából is kedvező folyamatokhoz a kormányzati és jegybanki intézkedések mellett hozzájárult a Gazdasági Versenyhivatal által működtetett online árfigyelő rendszer is, ami január 13-tól újabb 16 termékkategóriával bővült - hangsúlyozta a GVH.

Felidézték, hogy bekerültek az árfigyelőbe a speciális étrendet követők által leggyakrabban fogyasztott laktóz-, tejfehérje- és gluténmentes termékek. Így már összesen

78 termékkategóriában - ami napi szinten mintegy 2000 különböző élelmiszerterméket jelent - hasonlíthatják össze a vásárlók a boltokra szűkített árakat.

A közleményben kitértek arra, hogy a GVH és a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) együttműködésével létrehozott, az IdomSoft Zrt. által fejlesztett online árfigyelő nemcsak a vásárlóknak jelent fogyasztóbarát segítséget, hanem azt a marketing szakma is elismeri. Az oldal Minőségi-díjat kapott a Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing Tagozat által szervezett "Az Év Honlapja" pályázaton.

Az online árfigyelővel, tudatos tervezéssel - például a bevásárlólista és a térképes boltszűrő funkciók használatával - több ezer forintot, és sok időt lehet megspórolni a nagybevásárlások során - írták a közleményben.