Nyitókép: MTI/Bodnár Boglárka

Merőben új utakon jár, aki az M83-ast használja

Infostart / InfoRádió - Sipos Ildikó
2023. október 18. 03:30
Új, gumibitumen felhasználásával készült szakaszt adtak át az M83 számú autóúton, amelyhez a Mol zalaegerszegi gyárából érkezett az alapanyag. Az útpályaszerkezet alap- és kötőrétegében mintegy 10 ezer tonna gumibitument használtak fel, így Magyarország leghosszabb, 36 kilométeres gumibitumenes útszakasza épült meg - mondta az InfoRádiónak a Mol Magyarország Down Stream üzletágának ügyvezető igazgatója, Hazuga Károly. A projekt a gumiabroncsok újrahasznosítása szempontjából is jelentős.

A leghosszabb gumibitumenes út a Győrt és Pápát összekötő M83-as útszakasz.

Az innováció részleteiről szólva Hazuga Károly, a MOL Magyarország Down Stream üzletágának ügyvezető igazgatója az InfoRádióban elmondta, 10 ezer tonna zalaegerszegi gumibitument töltöttek az útba, az anyag a Mol zalai finomítójából érkezett.

"Alap- és kötőrétegben építették be"

- tette hozzá.

A gumibitumenből készült útszakaszokról mérések is alátámasztják, hogy tartósabbak, kevésbé nyomvájúsodnak, kátyúsodnak, másfélszerese az élettartama a normál bitumenből készült utakéhoz képest.

Maga a bitumentechnológia egy, a Mol és a Pannon Egyetem által közösen kifejlesztett innováció.

"Először egy kísérleti üzemmel kezdtük, azt követően építettük fel a mostani üzemünket. Mára számos útszakasz gumibitumenből készült már" - újságolta.

Az élettartam egy dolog, de a Mol "beindult a körforgásos gazdálkodás útján" is.

"Azért hívjuk gumibitumennek ezeket az útszakaszokat, mert használt gumiabroncsok őrleményét keverünk a bitumenbe, ezáltal jelentősen csökkentjük a megsemmisített, használt gumiabroncsok mennyiségét, ez a hulladék hasznosan folytatja az életét" - hívta fel a figyelmet.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
MOL-gumibitumen - Hazuga Károly
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást