Nyitókép: gorodenkoff,/Getty Images

Itt az élelmiszerboltok rangsora a magyarok költése alapján

Infostart
2023. június 2. 20:45
Az élén nincs változás, a tavalyi évnek azonban volt egy nagy „előzője”, ami több versenytársat is maga mögé tudta utasítani.

A Trade Magazin friss elemezése szerint a hazai rangsorban továbbra is „lóhosszal” őrzi elsőségét a Lidl, aminek a bruttó (áfával növelt) árbevétele az 1200 milliárd forintot közelítette. Egy évvel korábban ez az összeg 922 milliárd forint volt, vagyis a növekedés 30 százalék. A közel 7700 embert foglalkoztató láncnak 197 boltja volt tavaly, hattal több mint 2021-ben. A Lidl 36,9 milliárd forint ágazati különadót fizetett be az államkasszába.

A dobogó második fokán a Spar végzett 916 milliárdos bevétele, ami 15,6 százalékos növekedés éves bázison. A cégnek 623 egysége van, beleértve a legnagyobb Intersparokat, továbbá az Orlen és OMV kutakon működő egységeket. 16 ezer embert foglalkoztatnak, és 26,7 milliárd forint különadót fizettek be.

Harmadik a Tesco 885 milliárd forint bruttó bevétellel, amiből 25 milliárd forint ágazati különadót fizetett be. A brit lánc egy évvel korábban 764 milliárdos bevételre tett szert, így a mostani emelkedés 15,8 százalékos. Jelenleg 197 különböző méretű Tesco működik, eggyel kevesebb, mint egy évvel korábban és 10 800 embert foglalkoztatnak.

Épp csak lemaradt a dobogóról a Coop 748 milliárdos bevételével, ami 11 százalékkal magasabb a korábbi 674 milliárd forintnál. A franchise rendszerben is működő láncnak 3838 egysége volt tavaly, ez egy darabos csökkenés. Ennek megfelelően a Trade Magazinnak nincs adata az adófizetésről és a dolgozói létszámról – jegyzi meg a Portfolio.

Ötödik a CBA 632 milliárdos bevétellel (2021: 569 milliárd forint, +11 százalék) és 1987 működő bolttal, ami 21-gyel több mint az egy évvel korábbi.

Az év nagy meglepetése az Aldi, ami 505 milliárdos bevétellel a hatodik helyre jött fel a tavalyi előtti kilencedikről, köszönhetően, hogy a Lidlhöz hasonlóan jelentős növekedést könyvelhetett el. 384 milliárd forint bevételük volt, ami

31,5 százalékos növekedést jelent.

A cég 163 egységet működtet (2021-ben 153 volt) és 6060 embert foglalkoztatott az év végén. 13,3 milliárd forint ágazati különadót fizetett be.

A Penny a hetedik 489 milliárdos bevétellel, ami közel 26 százalékos növekedést jelent. A diszkont 13,1 milliárdot fizetett be különadó formájában az államkasszába. A cégnek 228 üzlete van (2021-ben 227 volt) és 5242 ember dolgozott náluk. Szintén előreléptek a ranglistán.

Őket követi a Reál 462 milliárddal, ugyanakkor a hazai lánc igen szerény növekedést mondhat magáénak, alig 7 százalékot az egy évvel korábbihoz képest. A cég 1093 egységet működtet, amik között vannak a franchise-partnerek is. Figyelemre méltó viszont, hogy egy évvel korábban még 1151 bolt futott Reál embléma alatt és csaknem 9100 embert foglalkoztatnak.

Az Auchan bevétele nominálisan is csökkent 2022-ben, 457 milliárd forint szemben az egy évvel korábbi 464 milliárddal (-1,7 százalék), ami a 26 százalékos élelmiszer-infláció mellett aggasztó szám. A cégnek 24 egysége van Magyarországon és 5900 dolgozója. 12,6 milliárd forint különadót kellett befizetniük.

A Trade Magazin megjegyzi, bár három helyet rontott, elvitathatatlan, hogy a teljes toplista összes lánca közül a forgalmi adatok és boltszám alapján

a legnagyobb hatékonyságot az Auchan könyvelheti el.

A magazin szerint összességében jelentősen nőtt a hazai kiskereskedelmi láncok forgalma, ám ezt a 15 százalékos átlagos infláció, illetve a 26 százalékos élelmiszer-infláció tükrében érdemes vizsgálni, ami 2022-t jellemezte.