Nyitókép: MTI/Illyés Tibor

Megbüntették a Posta Életbiztosítót

Infostart
2023. március 1. 18:22
A különböző szabálytalanságok miatt 28,2 millió forint bírságot rótt ki az MNB.

A Magyar Nemzeti Bank korlátozott terjedelmű – helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – átfogó vizsgálatot végzett a Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-nél (Posta Életbiztosító).

Az MNB egyebek közt megállapította, hogy a biztosító nyilvántartási és ellenőrzési rendszere egyes esetekben nem támogatja a jogszerű működést. Így bizonyos élet- és nyugdíjbiztosítási termékeknél a kockázatviselés kezdetének nyilvántartása nem volt megfelelő, illetve a rendszer nem volt képes automatikusan kiszűrni inkonzisztens adatokat.

A Posta Életbiztosító informatikai rendszerének védelme sem felet meg az előírásoknak.

De az MNB hiányosságokat talált a biztosító által kiszervezett egyes tevékenységek nyilvántartása, a kiszervezett tevékenységek minősítése, ellenőrzése és bejelentése kapcsán is. Emellett a biztosító nem szabályozta átfogóan az esetleges csalások megelőzését, azok kezelését, nem tartotta nyilván megfelelően dokumentálva az ilyen eseteket.

Jelentős számú hiányosságot tárt fel emellett az MNB a biztosító több belső szabályzata – így a szervezeti és működési, termékfelügyeleti és irányítási, belső ellenőrzési szabályzat, továbbá a kockázatkezelési kézikönyv – tartalma kapcsán.

A Posta Életbiztosító több esetben helytelen dátummal rögzítette az ügyfelek kárbejelentésének és a szolgáltatás teljesítéshez szükséges dokumentumok beérkezésének dátumát.

Az ügyfelek tájékoztatása során bizonyos esetekben nem tartotta be a biztosítási szerződések tartalmára vonatkozó jogszabályi előírásokat. Problémát jelentett az is, hogy a biztosító nem a megfelelő tartalommal állította elő az egyik nyugdíjbiztosítási termékével kapcsolatos kiemelt információkat tartalmazó dokumentumot (KID).

A biztosító panaszkezelési szabályzatának tartalma, illetve panasznyilvántartása sem felelt meg maradéktalanul a jogszabályoknak. Néhány napon keresztül nem rögzítette hangfelvétellel a telefonon közölt panaszokat, illetve a panaszok elutasításakor nem minden esetben tájékoztatta a fogyasztókat teljeskörűen és figyelemfelhívásra alkalmas módon a jogorvoslati lehetőségekről.

Mindezek alapján az MNB kötelezte a Posta Életbiztosítót a feltárt hiányosságok – dokumentumokkal alátámasztott – megszüntetésére. A jogsértések miatt az MNB 24 millió forint felügyeleti és 4,2 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott a biztosítóra.