A német légitársaság bejelentett új jegyei tartalmazzák a repülés széndioxid-kibocsátásának kompenzálására felhasznált összeget is: a zöld tarifát választók klímavédelmi projektek és a repülésben használható, fenntartható üzemanyagok fejlesztését segítenek finanszírozni - írja a Euronews.
Környezetvédők szerint ugyanakkor kérdéses a kezdeményezés fenntarthatósága - bár az kétségtelen, hogy az ilyen jeggyel repülők lelkiismeretét meg tudja nyugtatni az érzés, hogy tettek valamit.
"Az ehhez hasonló rendszerek hamis biztonságérzetet keltenek az utasokban, és elhitetik velük, hogy a kibocsátásuk már nem okoz gondot. A lényeg azonban az, hogy ezek egyike sem fogja csökkenteni a repülés környezeti hatását. Az egyetlen dolog, ami ezt meg fogja tenni, az az, ha eleve nem repülünk" - " - mondja Anna Hughes, a Flight Free UK kampányszervezet igazgatója.
Zöld tarifával európai és észak-afrikai célpontokra lehet jegyet váltani a légitársaságnál.
A Lufthansa állítása szerint a repülés közben keletkező károsanyag-kibocsátás 80 százalékát kiegyenlítik az extra díjból, melynek 20 százaléka fenntartható üzemanyag fejlesztésére fordítódik. A program indításakor évi 730 ezer, a Lufthansa-csoport tagjai által indított járatra lehet ilyen jegyet váltani.
Harry Hohmeister, a Lufthansa igazgatótanácsának tagja szerint nem lehet általánosságban megmondani, mennyivel lesznek így drágábbak a jegyek, de az áruk "érezhetően" több lesz.
A társaság által említett fenntartható üzemanyag égetése is széndioxid-kibocsátással jár: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATI) becslése szerint azonban az "üzemanyag életciklusa" során nagyjából
80 százalékkal csökkentik a kibocsátást.
Ez azért van így, mert hulladéktermékekből készülnek, amelyekben már nincs szén, vagy olyan növényekből, amelyek növekedésük során szén-dioxidot kötnek meg. Lehet ugyanakkor más káros hatásuk: hozzájárulhatnak az erdőirtásokhoz, például.
A klímavédelmi projektek közt faültetések is szerepelhetnek, a zöld tarifák kritikusai szerint ugyanakkor a fáknak évekbe telik annyi káros anyagot megkötnie, amennyi egyetlen repülőút során keletkezik. Így valójában látszatmegoldásokról van szó, hangsúlyozzák a környezetvédők. Közben a Lufthansa úgy érvel, hogy a legmagasabb nemzetközi sztenderdeknek megfelelő programokhoz csatlakozott csak. Állítása szerint azok a fenntartható üzemanyagok, amelyeket a zöld tarifás jegyek finanszíroznak, használt sütőolajból készülnek, így nem vezetnek erdőirtáshoz.