Nyitókép: MTI/Komka Péter

Napról napra küzdenek az elemekkel a kis kutak

InfoRádió
2022. június 16. 20:02
Nem fenntartható a kettős árazás a benzinkutakon, a legnagyobb bajban a kis kutak vannak, akiknek továbbra sem kompenzálja a kormány megfelelő mértékben az árstop költségét – mondja a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.

Napról napra küzdenek az elemekkel, amik közül az egyik a kettős árazás – fogalmazott Egri Gábor. A kettős árazásból fakadó problémák között említette, hogy hitelt érdemlően kell(ene) megvizsgálni a benzinkutakon, hogy ki jogosult a hatósági árra, illetve ki az, akire a piaci ár vonatkozik, de ezt nem tudják kivitelezni.

Annál is inkább, mert egy autentikus vizsgálat során ellenőrizniük kellene a rendszámtáblákat, továbbá a forgalmikat, utóbbival kapcsolatban viszont semmilyen tájékoztatást nem kaptak arról, hogy milyen okmányminták léteznek – mondta a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, aki szerint

„az, hogy valaki ránéz egy rendszámra, meg valami forgalmit valaki előtt meglebegtetnek, az nem hitelt érdemlő”.

Egri Gábor arra is felhívta a figyelmet, hogy a hatósági és piaci árak rendkívül elváltak egymástól – a dízel beszerzési ára például 820 forint körül jár, míg a rögzített 480 forint –, és számos visszaélés fakadhat abból, hogy az ügyfelek hatósági áron vásárolnak, majd piaci áron továbbértékesítenek, de azt is valós veszélynek tartja, hogy a környező országokban fellendülhet az üzemanyagok illegális kijuttatása.

A szövetség elnöke a megoldást elsősorban abban látná, hogy a kis benzinkutak stratégiai partnerekké válnának az ország ellátásában, hiszen a Molon felül ezek a kúthálózatok vagy egyedi kutak azok, amelyek kizárólag Magyarországon rendelkeznek vállalkozással és kiskereskedelmi üzemanyag-értékesítéssel. Hangsúlyozta, míg a kis kutak csak a magyar piacra tudnak fókuszálni, addig a nemzetközi társaságok mátrixban gondolkodnak, és ha veszteségesek, be is zárhatják az magyarországi operációikat. Úgy véli, hogy szociális alapon,

csak az arra rászoruló társadalmi csoportoknak kellene hatósági áron biztosítani az üzemanyagot,

vagy esetleg havi fix támogatást biztosítani erre, máskülönben – a hatalmas árkülönbség – az egyébként nagyon transzparens és átlátható üzleti folyamatot a mutyi és az „ide öntögetünk, oda töltögetünk” irányába fogja elvinni

A Független Benzinkutak Szövetsége azt is javasolta, hogy a kis kutak támogatási rendszerét a jelenlegi 20 forintról legalább 40 forintra emeljék, ebből ugyanis még lejön a fuvarköltség, tehát 10-12, legfeljebb 16 forint az, ami a megmarad a benzinkutaknál literenként, ami a „villanyszámlára is kevés”.

Egri Gábor információi szerint egyébként 500 vállalkozás nyújtott be támogatási kérelmet a TIM-hez.

Időközben kiderült, hogy a kormányzat meghosszabbítja a benzinárstopot – Orbán Viktor csütörtöki bejelentéséről itt írtunk.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Napról napra küzdenek az elemekkel a kis kutak
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást