Nyitókép: MTI/EPA/Ronald Wittek

Nyersanyaghiány: nem látszik a fény az alagút végén

Infostart
2021. december 17. 11:32
A hiány nem átmeneti jelenség az elektromos meghajtásra való átállás során.

Az idei év második felében nem a kereslet, hanem a gyártás szűk keresztmetszete vetette vissza az értékesítést. A világ egyik legnagyobb gyártója, a VW Group októberben harmadával kevesebb autót szállított ki a kereskedőknek, mint egy évvel korábban.

Az elemzők egy része azt várja, hogy jövő év második felére rendeződnek a problémák és lesz elegendő félvezető, valamint a szalonokban megvásárolható új autó. Más vélemények szerint a szűk keresztmetszetek végigkísérik az elektromos autókra való átállás folyamatát – írja a Magyar Nemzet.

Az Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) tanulmánya szerint

több mint húsz fontos nyersanyag esetében bizonytalan a folyamatos ellátottság.

Az e-autó-akkumulátorok számára fontos alapanyagok, mint például a kobalt, a lítium és a grafit szállítása rendkívül kockázatos – nyilatkozta Karl Lichtblau, az IW-Consult ügyvezető igazgatója. A platina, az irídium és a nikkel pedig a hidrogéntermelés szűk keresztmetszetévé válhat. Az évtized végén 36 millió új e-autóhoz 1300 gigawattóra akkumulátorkapacitásra lenne szükség. De az ismert kobaltkészletek csak 11 évre elegendőek a ma előrelátható kereslet mellett. Ez még nem ok a pánikra, de figyelmeztető jelzés, hogy tennünk kell valamit az ügyben – idézi a lap az IW-Consult ügyvezető igazgatóját.

A tanulmányt megrendelő Bajor Gazdasági Szövetség (vbw) szerint a más országokkal kialakított nyersanyagpartnerségek előmozdítását kell szorgalmaznia a külpolitikának. A másik mód, hogy a függőség csökkentése érdekében az európai gazdaságoknak több nyersanyagot kell újrahasznosítaniuk.