A Kúria szerint a közösségi oldal nem téveszti meg a felhasználóit, azzal, ha ingyenes szolgáltatásként hirdeti magát – írta a Deloitte közlése alapján a hvg.hu.
A Gazdasági Versenyhivatal 2016-ban indított versenyfelügyeleti eljárást a Facebook ír leányvállalatával szemben, amiért a nyitóoldalán és súgóközpontjában 2010-től kezdve olyan állításokat tett közzé, amelyek ingyenesként hirdették. A Facebook üzleti modelljének lényege, hogy a használatáért nem kell fizetni, a felhasználók érdeklődéséről, viselkedéséről, vásárlási szokásairól azonban részletes adatokat gyűjtenek. Ezeket az adatokat értékesít üzleti ügyfeleinek az oldal, a reklámokat pedig a bejegyzések között elhelyezve juttatja el a felhasználókhoz.
A versenyhivatal vizsgálta, hogy megtévesztették-e fogyasztókat az ingyenességgel, hiszen tényleg nem pénzbeli ellenértéket fizetnek a közösségi oldal szolgáltatásaiért, de az adatokat átadják és pénzben kifejezhető hasznot hoznak az oldalnak.
A GVH 2019 decemberében azt állapította meg, hogy a Facebook gyakorlata jogsértő, és a szolgáltatást nem lehet ingyenesként hirdetni. A közösségi oldalt üzemeltető cégre 1,2 milliárd forintos bírságot is kiszabtak akkor.
A Facebook viszont megtámadta a határozatot, és mind a Fővárosi Törvényszék, mind a Kúria kimondta, hogy a vizsgált kereskedelmi gyakorlat nem volt jogsértő.
A Kúria szerint az, hogy a fogyasztó árat vagy díjat fizet a szolgáltatásért, a fogyasztó szemszögéből azt jelenti, hogy a szolgáltatás nem mentes a pénzügyi vagy egyéb ellenszolgáltatástól. Ingyenesség alatt tehát a szöveg kontextusától függően azt kell érteni, hogy a fogyasztónak nem kell a szolgáltatásért pénzbeli ellenértéket fizetnie, vagy a fogyasztó nem szenved más érdemi hátrányt a szolgáltatás igénybevételekor.
A Kúria szerint jelen ügyben a fogyasztóknak sem pénzbeli ellenértéket nem kellett fizetniük a Facebook szolgáltatásaiért, sem pedig hátrány nem érte őket a szolgáltatás igénybevételekor.