Nyitókép: Zapp2Photo/Getty Images

Súlyos áldozattal jár az elektromos autózás térnyerése

Infostart / InfoRádió - Kalapos Mihály
2021. október 25. 07:39
Csak Németországban mintegy százezer állás szűnhet meg az autóiparban 2025-ig.

Harmincezer munkahely fog megszűnni, ha túl lassan megy végbe az elektromos autózásra történő átállás a vállalatnál, jelentette ki – kiszivárgott információk szerint – Herbert Diess, a Volkswagen csoport vezérigazgatója a felügyelőbizottság szeptemberi ülésén.

A német piac új szereplői, mint amilyen a Tesla, olyan erős versenyt diktálnak, ami arra kényszeríti a Volkswagent, hogy felpörgesse az átállást – mondta érdeklődésünkre Szandányi Levente, a Portfolio munkatársa. A VW üzemi tanácsának szóvivője nem kívánta kommentálni a vezérigazgató kijelentését, azt azonban közölte, hogy a 30 ezer munkahely megszüntetése teljesen abszurd és alaptalan, annál is inkább, mert korábban olyan megállapodás született egy hónapokig tartó tárgyalássorozatot követően, amely 2029-ig garantálja a dolgozók munkahelyének megőrzését.

Az elektromos autózásra történő átállással ugyanakkor nagyon sok munkahely szűnik majd meg – tette hozzá a Portfolio autóipari elemzője. Becslések szerint mintegy százezer állás szűnhet meg csak Németországban 2025-ig. Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen Egyetem járműipari tanszékének professzora szerint a német vállalatok a jelenlegi munkahelyeinek mintegy 10 százalékát fogják felszámolni 2030-ig. A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy 230 ezer munkahely szűnne meg a német autóiparban az előttünk álló kilenc évben.

A hatékonyságbeli különbség is okozhatja majd az elbocsátásokat. Ha egy gyártó nem fejlett technológiával dolgozik, illetve több embert kell alkalmaznia ugyanannyi termék előállításához, az komoly versenyhátrányt fog okozni – magyarázta a szakértő. Ugyanakkor az sem mellékes, hogy maga az elektrifikáció, az elektormobilitásra történő átállás két további fontos dolgot foglal még magába:

  • az elektromos autók sokkal kevesebb alkatrészből épülnek föl
  • az elektromos autók gyártása során a gyártósorok sokkal inkább automatizáltak, robotizáltak

Ez adja azt a különbséget még, ami miatt sokkal kevesebb ember kell majd a jövőben a gyártósorok mellé – tette hozzá a Portfolio autóipari elemzője.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
Komoly áldozattal járhat az elektromos autózásra történő átállás
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást