Nyitókép: nrqemi/Getty Images

Itt a menetrend, így vált zöldre az európai autógyártás

Infostart
2021. szeptember 19. 07:01
Változó lelkesedéssel állnak át az európai autógyárak az elektromos autók előállítására, de miután tíz ország is teljesen betiltja 2035 után az új belső égésű motorral felszerelt autók üzembe helyezését, a nyomás egyre nagyobb a gyártókon.

Probléma Európában az infrastruktúra hiánya is: a kontinensen rendelkezésre álló elektromosautó-töltők 70 százaléka három országban található: Hollandiában (66 665), Franciaországban (45 751) és Németországban (44 538).

A Euronews összeállításában azt vizsgálta, melyik márka mikor tervezi az átállást a zöldebb technológiára.

A Ferrari nem érzi a változás szelét

A német BMW csoport nem siet el semmit: 2030-ra eladásának 50 százalékát szeretné elektromos autókban megvalósítani. Almárkája, a MINI ennél ambiciózusabb, a tervek szerint a következő évtized elejére teljesen elektromosra szeretne váltani. Idén saját adataik szerint eladásaik 15 százaléka volt elektromos autó.

A Mercedes-Benz mögött álló Daimler csoport is bejelentette már az elektromos fordulatot: háromféle akkumulátorváltozatot ígértek, amelyeket jövendő modelljeiken alkalmaznak. 2025-re ígéretük szerint minden autójuknak létezni fog elektromos változata is. Ola Källenius vezérigazgató szerint az évtized végére készen fognak állni arra, hogy kizárólag elektromos autókra váltsanak.

Az olasz Ferrari ugyanakkor 2025-re ígéri első elektromos modelljét,

Louis Camilieri korábbi vezérigazgató ugyanakkor tavaly azt nyilatkozta, nem hiszi, hogy valaha teljesen elektromosra váltana a márka.

A Ford európai ága ennél jóval progresszívabb megközelítést vall: 2030-ban már csak elektromos változatokat tervez értékesíteni járműveiből. Ugyanerre az évre haszongépjárműveinek kétharmada is elektromos lesz az ígéret szerint.

A Land Rover lassan halad

A japán Honda 2040-re vezeti ki a nem elektromos autóit, de már 2022-ben is csak elektromos vagy hibrid autókat fog értékesíteni Európában.

A koreai Hyundai Európában 2040-re éri el a teljesen elektromos kínálatot, addig is felére csökkenti fosszilis üzemanyag hajtotta kínálatát.

A brit Jaguar Land Rover nemrég jelentette be a Jaguar márka teljesen elektromosra váltását 2025-re: a Land Rover esetében a váltás lassabb lesz, 2030-ra lesz eladott autóik 60 százaléka elektromos.

A francia Renault ugyanekkorra 90 százalékos elektromos eladást tervez. 2025-re tízféle elektromos típust kínál majd, közte a klasszikus Renault 5-öt.

A Volvo igen progresszív

A Stellantis, mely a Peugeot és a Fiat-Chrysler fúziójaként jött létre, az Opel márkát 2028-ra teljesen mértékben elektromossá teszi, az Alfa Romeo pedig 2027-re válik elektromossá.

A Toyota, az elektromos autózás korábbi úttörője, 2025-re tizenöt elektromos autót dob piacra, a korábban a dízelbotrányban érintett gyártó,

a Volkswagen 2035-re vált teljesen elektromosra.

Ezzel az utolsó lehet a kontinensen, amely még gyárt fosszilis üzemanyag hajtotta autót.

A Volvo ezzel szemben 2025-re már fele részben teljesen elektromos, fele részben hibrid autókat értékesít majd, 2030-ra pedig teljesen elektromosra áll át.