Magyarországon a turizmus témájú keresések volumene a 2020-as év elején 10-15 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakának számait. A Covid-19-járvány azonban látványosan megtörte ezt a trendet: március, április és május hónapban jelentős csökkenés volt megfigyelhető a keresések számában, így 2019 azonos időszakához képest idén áprilisban mintegy 50 százalékkal volt alacsonyabb a turizmussal kapcsolatos böngészések száma, de a nyári időszak is csak a 2018-as szintet érte el, ami a tavalyi adatokhoz képest átlagosan 15 százalékos csökkenést jelent. Tovább emelkedett a mobilról indított keresések száma, 2020-ban a felhasználók közel kétharmadára (65 százalék) jellemző ez – derül ki a keresőjéről ismert cégóriás közleményéből.
2020 a hazai úti célok keresésének éve
2019 márciustól szeptemberig terjedő időszakában szinte egyenlően oszlottak meg a külföldi és a hazai desztinációkra irányuló turisztikai keresések (55-45 százalék). Az idei év jelentős eltolódást hozott ebben az arányban: a Magyarországról indított turisztikai keresések 72 százaléka irányult belföldi célokra, míg a külföldre vonatkozó keresések 2 százalékra estek vissza.
Ha kifejezetten a szálláshelyekre irányuló kereséseket vizsgáljuk – teszik hozzá –, akkor is hasonló trendeket láthatunk: 2020 március és augusztus között a keresések 84 százaléka volt belföldi irányultságú, szemben az egy évvel korábbi 55 százalékkal. A belföldi keresések júliusban, a nyári főszezon tetőzésekor 11 százalékkal nőttek a tavalyi év azonos időszakához képest, míg a nemzetközi szállásokkal kapcsolatos böngészések – szintén júliusban – közel 50 százalékkal csökkentek. Fontos kiemelni azonban, hogy a magyar desztinációkra vonatkozó keresések növekedése mellett is
összességében 10 százalékos volt az éves csökkenés a teljes volumenben 2019 júliusához képest.
Csökkenő külföldi kereslet Magyarország
A határok lezárása a külföldről érkező, Magyarországra vonatkozó keresések volumenére is hatással volt. A nemzetközi keresések száma 2020-ban 57 százalékkal csökkent, és az országok közötti megoszlás is jelentős változásokon ment keresztül. Míg Németország megőrizte vezető pozícióját, addig például Olaszország több helyet esett vissza a keresési listán 2019 számaihoz képest. Jól mutatja a külföldről érkező szállás jellegű keresések csökkenését, hogy Magyarországra Magyarországról 31-szer több keresés történt, mint a második helyezett Németországból.
„A koronavírus-járvány teljesen átformálta a turisztikai preferenciákat, szokásokat és lehetőségeket. A Google által mért magyarországi keresési trendek egyik legnagyobb tanulsága, hogy a hazai turisztikai iparág jelenleg túlnyomó részben a belföldi kereslettől függ – közölte Erdős Ádám, a Google iparági menedzsere. – A Google segítséget kíván nyújtani az új helyzethez való alkalmazkodásban. A Google Trends valós idejű keresésekből származó információkat szolgáltat a piac szereplői számára, a hetente frissülő Covid-19 közösségi mobilitási jelentések pedig a hivatalos szervek számára szolgáltatnak hasznos és nyilvánosan elérhető információkat a járvány elleni hatékony védekezéshez.”
Magyarországról külföldi országokra 41 százalékkal kevesebbet kerestünk 2019-hez képest. A drasztikus csökkenés mellett a legnépszerűbb úti célok sorrendje is megváltozott: 2019 azonos időszakához képest Horvátország átvette a vezetést Olaszországtól, utóbbi desztináció egyébként a legnagyobb volumencsökkenést szenvedte el a vizsgált időszakban: idén közel 70 százalékkal csökkent az országra irányuló keresések száma.
Változó szálláshely-preferenciák
A Google keresési adatai alapján tehát a magyarok nem mondtak le teljesen az utazásról idén nyáron sem, azonban szokásaik nagyban változtak. Ez a változás nem csak az úti célokon, hanem a választott szálláshelyek típusain is meglátszik. Habár a turisztikai jellegű kereséseken belül a hotel kategória továbbra is háromszor akkora, mint más szállástípusok, 2020 március–szeptember időszakában
az „egyéb szálláshelyek” (apartmanok, panziók, vendégházak stb.) és a kempingek népszerűsége a járvány ellenére is 10 százalékos növekedést ért el 2019 azonos időszakához képest.
Ha pedig a szállás kategória pontos keresési kifejezéseit vizsgáljuk, az is kiderül, hogy a legnagyobb növekedés a vidéki és „nem hotel” típusú böngészéseknél figyelhető meg, helyenként két–háromszoros növekedést mutatva az előző évhez képest. A legnagyobb emelkedés a „wellness faház szállás” (+383 százalék), a „szállás Tisza-tó” (+142 százalék), az „erdei szállás” (+140 százalék) és az „olcsó balatoni szállás” (+129 százalék) keresési kifejezéseknél volt tapasztalható.
Vidéki és természetközeli desztinációk előnyben
A kevesebb ember, a nagyobb terek és a természet közelsége is magyarázhatja, hogy a vizsgált időszak legnagyobb nyertesei turisztikai szempontból a vidéki desztinációk. A Magyar Turisztikai Ügynökség #itthonbiztonságos kampányának – melynek keretében többek között a „Magyarország visszavár” aktivitásaival, a különböző hazai turisztikai célpontokat bemutató YouTube videókkal, vagy akár az elektronikus zenei virtuális országjárás videósorozattal lehetett találkozni – szintén a magyarok országon belüli utazási kedvének visszaállítása volt a célja, ezzel fokozatosan újraindítva a szálláshelyek forgalmát. Hatalmasat nőtt az érdeklődés a vidéki településekkel kapcsolatban, többek között a Tisza-tó partján fekvő Poroszló (+58 százalék) vagy Tiszafüred (+22 százalék), a Balaton környéki települések, amelyek közül látványosan kiemelkedik Badacsonytomaj (+30 százalék), a Békés megyei Szarvas (+19 százalék), vagy a Kelet-Magyarország Káli-medencéjeként is emlegetett Noszvaj (+14 százalék) iránt.
A Covid negatív hatása leginkább a fővárosban látványos:
a top 10 legkeresettebb magyarországi város közül a legnagyobb visszaesést tapasztalta a keresési adatok alapján (-54 százalék).
A vidék dominanciáját mutató trendek a látnivalók népszerűségének alakulásán is meglátszanak: a Balaton környéki és természetközeli látványosságok tudták a legnagyobb népszerűség-növekedést elkönyvelni 2020 vizsgált időszakában. A Folly arborétum keresései például 107 százalékkal nőttek 2019 azonos időszakához képest, de a Turai kastély (+208 százalék) és a Rudabányai tó (+109 százalék) iránti érdeklődés is hatalmasat emelkedett ezekben a hónapokban.
Felkészülés a jövőre
Az idei év sutba dobott utazási tervei után sokan gondolkodnak a következő lehetséges úti célokról, azonban ebben a folyamatosan változó helyzetben nehéz megmondani, hogy ténylegesen milyen irányba fog változni a fogyasztói magatartás. Ebben kíván segítséget nyújtani a Google – emeli ki a közlemény.
„A Covid által okozott átalakulás a már évek óta meglévő trendeket erősítette fel, így az ezekhez való alkalmazkodás hosszú távon is kulcs a hazai turizmus sikeréhez. A szálláshelyeknek egyedi jellemzőkkel kell rendelkezniük, továbbá igazi hangulatot és megkülönböztető élményt kell biztosítani a hosszú távú sikerhez. A digitalizáció megkerülhetetlen lesz a turizmusban, amelyben a Szallas.hu érintésmentes biztonságos fizetési szolgáltatásával is segíti a kisebb szálláshelyeket” – tette hozzá Szigetvári József, a Szallas.hu ügyvezető igazgatója.
Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!