Nyitókép: Pixabay.com

Csökken a pánik, másként viselkedünk a boltokban

Infostart
2020. április 7. 17:41
A pánikvásárlás elmúltával elindult a konszolidáció a kiskereskedelmi láncoknál mind az értékesítés volumenében, mind az áraknál - derül ki a Nielsen felméréséből. A nyugdíjas idősáv hatása mellett a nyitva tartási korlátozás hatása is kimutatható a forgalomban.

A kijárási korlátozás bevezetését követő drámai megugrás, és egy hét alatt 59 milliárdos kiskereskedelmi forgalom után a március 23-29 közötti, 13. hétre már "csak" 39 milliárd forintos forgalmat mért a Nielsen a kiskereskedelmi láncoknál és a drogériáknál - derül ki a piackutató cég közleményéből. A kiskereskedelmi láncok heti szkennelt adatainak összesítése alapján készült felmérés szerint az előző évi azonos időszakhoz képest csupán 4 százalékos növekedést mértek az élelmiszerek és vegyi áruk forgalmában. Ez 3 százalékponttal marad el a vizsgált piac előző év teljes növekedési mutatójától. A 2020. 12. heti eredményekhez képest pedig több mint 30 százalékos a visszaesés.

A vegyi áruk iránti kereslet továbbra is kimagasló: háztartási fertőtlenítőből tripla annyi, de a vitaminokból is két és félszer több fogyott az átlagnál 2020. március 23-29. között az előző év azonos időszakához képest. A készletfelhalmozás után konszolidálódik egyes tartós élelmiszerek, többek között a száraztészta, étolaj forgalma.

A kezdeti pánikot és a készlethiány miatti félelmeket felváltotta a megfontolt bevásárlás.

A Nielsen szerint a forgalomingadozáshoz részben hozzájárul az életkor szerinti sávos bevásárlás március 27-ei bevezetése (a 65 év felettiek 9-12 óra közötti vásárlási lehetősége), illetve az is, hogy egyes kereskedők szűkített nyitvatartással működnek.

„Visszarendeződni látszik a piac” – mondta Kurucz Péter, a Nielsen piackutató kereskedői kapcsolatok igazgatója. Elmondta: a piaci szereplők több ezer új munkatársat vettek fel, egészségvédelmi lépésként több ezer üzletben plexifalat szereltek fel a kasszáknál.Több kereskedő emellett maszkkal és kesztyűvel látja el a dolgozókat, a 65 évesnél idősebbeket átmenetileg fizetett szabadságra küldték. A fogyasztói nyomás hatására a pékárukat egyes láncoknál előrecsomagolják. A láncok a fentiek költségei mellett az online szolgáltatások bővítését is napok alatt kényszerültek megoldani, ami további járulékos terhelést jelentett számukra. Az online rendelések száma továbbra is növekszik.

A webes forgalomban nem volt érdemi drágulás

A Nielsen piackutató online kereskedők árait ezer terméket tartalmazó kosár alapján monitorozó árfigyelési szolgáltatása szerint a 8., a felvásárlási roham előtti és a 14., legutóbbi hét árainak összevetése alapján

a piacon különleges, számottevő árváltozás nem történt.

A webshopot működtető nemzetközi és hazai láncoknál a vizsgált közel ezer termékből elérhető cikkelemek kosárértéke a 14. hétre átlagosan mindössze 1 százalékkal haladta meg a 8. heti értéket, gyakorlatilag változatlan maradt.

Az akciók száma ugyanakkor nem csökkent az előző év azonos időszakához képest a vizsgált webshopokban februárban és márciusban. A fókuszban lévő termékkategóriák - mint a tartós élelmiszerek, tisztítószerek - vizsgált cikkelemeinek árában is mindössze az induló vagy éppen kifutó promócióknak köszönhetően volt változás.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!