A Gazdasági Versenyhivatal összefoglalta, hogyan kerülhetik a fogyasztók a megtévesztést és a túlárazott termékeket. És a gyártók, kereskedők számára is készített egy emlékeztetőt arról, hogyan kerüljék el a hibákat és jogsértéseket a termékek árazásakor, hirdetésekor.
Körültekintést és óvatosságot ajánl a fogyasztóknak a Gazdasági Versenyhivatal frissen kiadott tájékoztatója a koronavírus járvány kapcsán. A gyártók és hirdetők figyelmét pedig a jogszabályok betartása mellett is fokozott óvatosságra inti a kommunikációjuk kapcsán, tekintettel a laikus és sérülékenyebb fogyasztókra.
A vásárlóknak azt javasolják, hogy legyenek körültekintőek, ha a
- a magukat orvosoknak, egészségügyi szakértőknek, hivatalos intézeteknek kiadó személyek, vállalkozások népszerűsítenek a vírussal szembeni hatékony fellépést, védekezést ígérő termékeket, szolgáltatásokat
- a vírussal szembeni védekezést segítő termék, szolgáltatás eredményességéről beszámoló fogyasztói ajánlással, véleménnyel találkoznak;
- népszerű, ismert személyek nevének, fotójának felhasználásával kívánják meggyőzni valamely termék, szolgáltatás vírus elleni hatásosságáról;
- teljesen ismeretlen, hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak;
- valamely termék, szolgáltatás ajánlása során sürgetik, döntéshozatalát siettetik;
- a termék adatainak, a vásárlás részleteinek megismeréséhez ismeretlen oldalakra kell továbbkattintania, vagy indokolatlanul személyes adataik megadását kérik;
- egyes, a megbetegedésekre tekintettel a fogyasztói érdeklődés középpontjába kerülő termékeket kedvezményes áron elérhetőként kínálják.
A GVH felkéri a fogyasztókat, hogy kövessék figyelemmel a hivatalos tájékoztatásokat.
A gyártók és kereskedőket pedig arra inti a hivatal, hogy
- ne tulajdonítsanak megalapozatlanul védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást termékének;
- élelmiszerként forgalomba hozható termékeknek tilos gyógyhatást tulajdonítani;
- az élelmiszerként forgalomba hozható termékeket úgy is tilos reklámozni, hogy a reklám a termék hatóanyagával, összetevőivel kapcsolatban ad tájékoztatást a gyógyhatásról, és ezzel arra utal, hogy maga a termék bír gyógyhatással;
- tartsák be a termékkategóriára vonatkozó reklámozási előírásokat, kerüljék a megalapozatlan védőhatást, megelőző- vagy gyógyhatást sugalló állításokat - különösen akkor, ha a különböző betegségekre pozitívan ható, gyógyhatású állításokkal népszerűsített termékről van szó, mivel különösen sérülékeny fogyasztói kör a potenciális vásárló, akiknél különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző tájékoztatásnak.
- megalapozatlanul ne keltsék termékükről azt a látszatot, hogy az valamely hivatalos szervezet jóváhagyásával került forgalomba; vagy hogy a hatásosságát valamely hivatalos szervezet vagy tanúsítvány igazolja;
- a rendelkezésre álló készlet alapján hirdessék a terméket, vagy akciózzanak.
- megalapozatlanul ne keltsék azt a látszatot, hogy a termék kedvezményes áron elérhető.
Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!