Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Három bökkenő is lehet az új benzinnel

Infostart / InfoRádió - Rozgonyi Ádám
2020. január 2. 17:42
A szakértő szerint a január 1-jével megérkezett E10-es benzin emelkedett alkoholtartalma például kocsonyásíthatja az üzemanyagot, és tömítéseket támadhat meg a kocsiban. Több megoldás közül is lehet azonban választani.

A benzinben mostantól a korábbi 5 százalék helyett (E5) 10 százaléknyi etil-alkohol lesz, ezt jelenti az E10 jelölés. Ez környezetbarát intézkedés, vele pedig a biológiai eredetű összetevők bekeverendő aránya emelkedik az üzemanyagokban. Így csatlakozik Magyarország is az E10 üzemanyagokat használó államok közösségébe.

A töltőállomások jelentős részénél a decemberben kiszállított üzemanyagok összetétele már megfelelt a január 1-jétől életbe lépett előírásoknak - tudta meg az InfoRádió Szécsényi Gábortól, Az Autó című lap főszerkesztőjétől, aki viszont figyelmeztetett arra is:

számos régebbi autótípusnál gondot jelenthet az átállás,

ezért tankolás előtt célszerű megnézni az előírásokat. Itt pedig olvasható egy lista arról, melyik autót hogyan érintheti az átállás.

"Nem csak a bio volta miatt okozhat problémát. Mivel ez az összetevő alkohol, lehetnek káros hatásai - az etil-alkoholnak három is:

  1. vizet köt meg a levegőből, ami hosszabb távon az üzemanyagrendszer korróziójához vezethet
  2. agresszív: az erre nem felkészített rendszerekben megtámadhatja a tömítéseket, a gumi és műanyag alkatrészeket
  3. egy járulékos hatás, ami a polimerizációra való hajlamával függ össze, hiszen az alkoholtartalom miatt hajlamosabbá válhat a benzin a kocsonyásodásra"

- sorolta a szakértő.

Aki tehát télire leteszi a veterán autóját vagy a motorját, készülhet arra, hogy tavasszal a benzin helyett valamilyen zselészerű anyag lesz a tankjában.

Akiknek biztosan nem kell tartaniuk semmitől, azok a 2004-2005 után gyártott autók tulajdonosai,

a vízmegkötésből adódó rozsdásodás, illetve a tömítések károsodása az ő járgányukat már nem veszélyezteti, ennek ellenére a márkakereskedés bővebb felvilágosítást tud adni, ki mire számítson. A kocsonyásodástól viszont - Szécsényi Gábor leszögezi - csak azoknak kell tartani, akik hónapokig hozzá sem nyúlnak az autójukhoz, az ő számukra a bármelyik áruházban kapható adalékanyagok jelenthetnek megoldást, illetve

a drágább literárú üzemanyag tankolása.

Hogy miért? "A drágább, prémium, nem 95-ös benzinek egyelőre E5-ösök maradnak, hosszú ideig" - mutatott rá a szakíró.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
E10-es benzin - Szécsényi Gábor
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást