Az idén 364 milliárd forint árbevétellel számol Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt., míg 2018-ban 315 milliárd forintot fizettek be a költségvetésnek - mondta Bartal Tamás, a társaság vezérigazgatója a Világgazdaságnak.
November végéig ugyanis már 16 százalékkal több pénz folyt be útdíjból és e-matrica-vásárlásból, mint az előző év azonos időszakában. Előbbiből egyébként több mint 18, utóbbiból 10 százalékos volt a növekedés.
A bevételek több mint felét egyébként a külföldi teherautók tranzitforgalma után beszedett a útdíj adja, csak a negyede származik az e-matrica eladásokból. Utóbbiból 15 millió darabot adtak el az idén 8 millió rendszámra. A cégvezető szerint
az állam lényegében a külföldi tehertranzit és a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek után befolyó e-útdíjból - ami a NÚSZ bevételének háromnegyedét jelenti - tudja megfizettetni az útfelújításokat és karbantartások költségeit.
Ez a kör már a HU-GO rendszerben is rendezheti a díjfizetéseket. A rendszerben egyébként már több mint 400 ezer jármű és majdnem 115 ezer kül- és belföldi árufuvarozó regisztrált.
A vezérigazgató szerint jövőre is hasonló nagyságú lehet majd a cég forgalma, bár Németország technikai recessziója miatt kismértékben csökkenhet a forgalom, az útdíjbevétel pedig mintegy 80 százalékban függ az ipari termelés alakulásától. Abban bízik, hogy ezt ellensúlyozhatja majd a belföldi forgalom élénkülése. Bartal szerint egyébként az utak egyelőre bírják a növekvő terhelést, 2018-ban mintegy 4 százalékkal nőtt a forgalmuk, ebből 5,5 százalék jutott a tranzitra.
Változások az e-matricáknál
Az idén 12,6 százalékkal bővült a havi matricák értékesítése az idén, de a havi helyett is egyre többen kezdenek éves matricára váltani. Emelkedik a NÚSZ saját internetes értékesítésének aránya is, mivel a benzinkutaknál és egyéb viszonteladóknál olcsóbban, közvetítői díj nélkül vásárolhatnak az ematrica.nemzetiutdij.hu oldalon keresztül az autósok.
Egyre népszerűbb a matricák elővételes beszerzése is.
Az idén december első hetében több mint 20 ezer 2020-ra érvényes éves matrica fogyott, közel harmadával több, mint tavaly ilyenkor.
Külföldön is utolérik a bliccelőket
Javították a behajtás hatékonyságát is, többek között külföldi behajtócégekkel kötött megállapodások révén 30 százalékkal, így annak ellenére, hogy tavaly és idén is emelkedett a bliccelők száma (2019-ben 8 százalékkal), emelkedett a behajtott összeg:
októberig mintegy hatmilliárd forint pótdíjat hajtottak be.
Jövőre már azt is ellenőrizni tudják majd, hogy a külföldi felségjelű teherautók rendelkeznek-e a járművek környezeti besorolását a igazoló dokumentumokkal. A belföldi bliccelők kiszűrésének hatékonyságán pedig hét új, menet közbeni ellenőrzést végző jármű beszerzésével javítják.
Újabb fejlesztések várhatóak
Bartal Tamás azt is megemlítette, hogy még 2019-ben több mint 160, nagyobb flottával rendelkező vállalattal köt nagyvásárlói szerződést, köztük állami tulajdonúakkal is. A Volánbusszal már megállapodtak, a MÁV-val még tárgyalnak. Várhatóan 2020 őszén tovább bővítik a nagyvásárlói programot.
Jövőre bővítik a banki utalásos ügyfelek körét, valamint a webes felületüket újabb szolgáltatásokkal, például útvonaltervezővel és e-matrica-vásárlóval egészítenék ki. Hosszabb távon a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül is lehetővé tennék a pótdíjbefizetést és az e-matrica-vásárlást.
Ezen túlmenően a NÚSZ leányvállalata a Toll Service Zrt. részt vesz egy több külföldi konzorciumi partnerrel zajló uniós k+f programban, amely keretében egy közlekedést segítő ingyenes mobilalkalmazást fejlesztenek ki. A főváros mellett Luxemburgban és Manchesterben zajló projektek közül a budapesti áll a legközelebb a megvalósuláshoz: már az idén elindul a tesztelése, jövőre pedig, ha a BKK addigra elkészül az e-jegyével, azt is kezelni tudja majd. Bartal Tamás szerint ha az applikáció sikeres lesz, a Toll Sevice is szeretne egy hasonlót indítani.