Nehéz megbecsülni, milyen hatással járhat az európai autóiparra, illetve az exportra az Egyesült Államokban bevezethető importvám. Matheike Zoltán ipari szakértő (Kopint-Tárki) szerint a legközvetlenebb hatásokat tekintve nincsen túl nagy gond, hiszen
a magyar autóipari exportnak az a része, ami közvetlenül az Egyesült Államokba megy, 3,6 százalék.
Ugyanakkor sok olyan járműipari termék van, ami nem közvetlenül, hanem közvetve, a német gazdaságon keresztül szeli át az Atlanti-óceánt.
"Ez okozza a nagy problémát, innentől kezdve sötétben tapogatózunk, nem tudjuk, hány százaléka lehet a német exportnak, ami valójában az Egyesült Államokba kerül. Irányadó lehet a közvetlen amerikai export, ha ebből indulunk ki, akkor feltehető, hogy a magyar export 8-10 százaléka érintett" - vélekedett Matheike Zoltán.
Rámutatott továbbá, a más országokba irányuló magyar autóexportban is lehet olyan rész, ami valójában az Egyesült Államokba tart, így hát
lehetséges, hogy az érintett export meghaladja a 10 százalékot is.
Matheike úgy gondolja, ha átállás lesz Amerikában, az átrendeződéshez vezet Európában is, a kereskedelem sokkal inkább marad az öreg kontinensen.
"Hozzá kell tenni, hogy ha 10 százalék érintett az új vámszabályokban, ezzel még nem mondtuk meg azt, hogy ez az érintettség mennyire erős, tehát nem kijelenthető, hogy 10 százalékkal vissza is esik a kivitel" - tette hozzá. Abban biztos, hogy valószínű valamekkora "szenvedés", jelen pillanatban 2-3 százalékos visszaesés jelezhető előre.
Karner Miklós, Az autó című szaklap főszerkesztő-helyettese úgy látja, a német autógyártóknak komoly probléma lesz, ha az USA bevezetné a 25 százalékos védővámot, ám nem kizárólag a kivitel miatt.
"A német autóiparra elég sok probléma nehezedik mostanában. Ha a vámot bevezetik, lehetetlenné válik, hogy a németek profitot termeljenek az amerikai piacon, nem érné meg kivinni az autókat, de van egy másik oldala is ennek:
a Mercedesnek és a BMW-nek van gyártóbázisa az Egyesült Államokban, tehát ha válaszlépésként mások is védővámot vezetnek be, a kint gyártott német autók is problémás helyzetbe kerülnek, ilyen módon két irányból is támadás éri a német autóipart"
- mutatott rá Karner Miklós.
Hogy a magyarországi autógyárak mennyire lehetnek veszélyben, arról Karner úgy gondolja, "racionalizálás következhet", de alaposan át kell tekinteni, hogy Magyarországról valójában mennyi termék, Audi és Mercedes megy az Egyesült Államokba.
Ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy bár a gyártóknak a legrosszabbra kell felkészülni, Trump elnök a védővám lehetőségét egyelőre csak belengette.