Nyitókép: AndreyPopov/Getty Images

Még idegesítőbb lesz a biztonsági öv becsatolására figyelmeztető jelzés

Infostart
2024. október 18. 05:48
Az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az IIHS elkezdte értékelni a bekötésre figyelmeztető rendszereket, így azok még idegesítőbbé válhatnak.

Az autógyártók sietnek hangosabb és hosszabb ideig rikácsoló és világító biztonságiöv-figyelmeztetőket telepíteni a járműveikbe, miután a neves amerikai közlekedésbiztonsági szervezet, az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) szervezet elkezdte ezek minősítését 2022-ben - írja a totalcar.hu.

Az első évben "csak" 17 új autó kapott minősítést a teszten, és a 65 százalékuknak elfogadható osztályzatot adtak, avagy megbuktatták őket - írja a lap. Az eddig lezajlott mérések alapján azonban

a 2024-es modellek esetén a cégek 62 százaléka ért el jó minősítést, és csak 24 százalékuk végzett az elfogadhatók vagy rosszak között.

David Harkey, az IIHS elnöke azt mondta: "Az autógyártók ezen a területen néhány kisebb szoftvermódosítással sokat javíthatnak a helyezésükön. Ezek a könnyű javítások azonban komoly hatással vannak a járművek biztonságára."

Az amerikai kormány 2022-ben folytatott vizsgálatot, és megállapította, hogy az elöl utazók 92 százaléka, és a hátul utazók 82 százaléka beköti magát.

Mint írják, nem meglepő módon a halálos balesetek nagyobb arányban következnek be azoknál, akik nem használják a biztonsági övet. Az IIHS kutatása szerint rendívül hatásos a figyelmeztetés folyamatos működése mindaddig, amíg az autóban ülők be nem kötik magukat.

Hatásosságában ez felér azzal, mintha a fedélzeti számítógép csak 25 km/h sebességig engedné gyorsulni az autót mindaddig, amíg mindenki be nincs kötve.

A szervezet szakértői kevésnek tartják a 90 másodpercig élő bekötésjelzést, ám megállapították, hogy már ez is 30 százalékkal javíthatja a biztonsági öv használatát. A baleseti statisztikákat is hozzávéve megállapították, hogy évente 1600 életet lehetne megmenteni a halálos balesetek elkerülésével.

Az IIHS 2023-ban javasolta az amerikai szövetségi szabványok szigorítását, amik jelenleg négy-nyolc másodpercig szóló hallható és látható figyelmeztetést írnak elő. Úgy vélik, legalább 30 másodperces, idegesítő jelzésre lenne szükség ahhoz, hogy minden utazó elég bosszús legyen ahhoz, hogy bekösse magát, csak hogy szabaduljon a figyelmeztetéstől.