Nyitókép: Gravity Images/Getty Images

Vészhelyzet a nyaraláson – bankkártyás figyelmeztetést adott ki az MNB

Infostart
2024. május 7. 06:47
Egy kvíz és számos hasznos információ segítségével igyekszik a tavaszi városlátogatási és a nyári üdülési szezon kapcsán felhívni az utazók figyelmét a Magyar Nemzeti Bank arra, hogy egy-egy váratlan helyzetben hogyan kerülhetjük el a bankkártyánkkal kapcsolatos problémákat.

Használjuk-e a kávézó ingyenes internetjét? Ha nem működik a kártyás fizetés a szálloda recepcióján, de felajánlják, hogy a számítógépről indíthatunk utalást, mit tegyünk? Hitelkártyával kisebb összegben eurót felvenni külföldön megéri? Ingyenes alkalmazást lehet telepíteni a szálláshely szolgáltatásainak igénybevételéhez – merjük használni?

Ilyen és ezekhez hasonló szituációkra készít fel a Magyar Nemzeti Bank új kvízjátéka, amelyet kifejezetten az utazók igényeire, a külföldön előforduló váratlan és egyben kockázatos helyzetekre állítottak össze. Érdemes végigkattintgatni, hogy aztán ha valamelyik problémával esetleg a gyakorlatban is szembesülünk, kész válaszaink, megoldási lehetőségeink legyenek.

A kvíz az MNB "Gondos tervezés, gondtalan nyaralás" című kommunikációs kampányának része.

A jegybank felhívja a figyelmet a tudatos bankkártyahasználatra, emellett gyakorlati tanácsokkal és hasznos tippekkel segíti a körültekintő utazástervezést. A témában a Pénzügyi Navigátor honlapon e célra összeállított tematikus tartalmakból, a közösségi médiában, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodákban, illetve az MNB Ügyfélszolgálatán is kapható segítség.

Megbízható cégeknél is előfordulhatnak csalási kísérletek

A nyaralás alatt se feledkezzünk meg arról, hogy a kiberbűnözők számára sajnos nincs határ. Az interneten csak megbízható kereskedelmi szolgáltatók oldalán célszerű megadni bankkártya-adatainkat, hiszen az MNB-hez érkezett több ügyféljelzés szerint

ismert utaztatási társaságok külföldi autókölcsönzési vagy szállásadói partnereihez kötődő ügyleteknél digitális bankkártya-csalási kísérletek fordulhattak elő.

Noha egyes ügyfelek kizárólag a jól ismert szolgáltatók felületén adták meg a kifizetéshez szükséges bankkártya-adataikat, mégis (a szolgáltatás sikeres igénybevétele után, pl. külföldi utazásukról hazatérve) azt tapasztalták, hogy további, nagyobb összegeket próbáltak leemelni számlájukról.

E kibercsalások ellen célszerű korlátozni bankkártyánk vásárlási-, készpénzfelvételi limitjeit. Emellett érdemes igénybe venni a kártyás tranzakciókról azonnali jelzést küldő felugró ablakos vagy sms-értesítési szolgáltatást.

Internetes vásárlásnál a bankkártya PIN-kódját még kérésre sem szabad megadni, hiszen arra csak az ATM-eknél, POS-termináloknál van szükség.

Az üdülés alatt lehetőleg kerülendők a nyilvános WiFi-hálózatok, inkább használjuk mobilnet-keretünket, még a szállodában is.

További jó tanácsok

A hazai kibocsátású bankkártyák külföldön is érvényesek, egyúttal a legkényelmesebb - a készpénzhez képest előnyösebb - fizetési eszköznek számítanak. Ha már az utazás előtt tudjuk, hogy bizonyos költségeket csak készpénzben lesz módunk kiegyenlíteni, feltétlenül tájékozódjunk arról, hogy a készpénzfelvételnek milyen költségei vannak az adott országban, s arról is, hogy hogyan tudunk pénzt felvenni a külföldi ATM-ből.

Utazás előtt bankkártyánk kapcsán célszerű megtenni néhány óvintézkedést, például mindig jegyezzük fel azt a telefonszámot, amely segítségével a kártyánkat szükség esetén külföldről is letilthatjuk.

A legtöbb országban – hazánkhoz hasonlóan – a kártyás fizetés díjmentes, de a készpénzfelvételnek a hazainál magasabb költsége lehet, figyelmeztet az MNB.

Külföldi tranzakcióknál döntésünktől függően lehetőség van helyszíni átváltásra (ún. dinamikus deviza-, illetve valutaváltásra, DCC) is, ha a POS-terminál vagy ATM felkínál ilyet. Ilyenkor a vásárlást vagy készpénzfelvételt a külföldi helyszínen is forint alapon végezhetjük el (a tranzakcióval egyidejűleg látjuk a számlánkról levonandó fix forintösszeget). Az alkalmazott árfolyam – melyről az ATM-en és az értékesítés helyén (például a kasszánál, digitális formában a POS terminálon, illetve online vásárlás esetén a képernyőn) is tájékoztatást kell kapnunk – általában kedvezőtlenebb a fogyasztónak, emellett az üzemeltető külföldi szolgáltató is díjat számíthat fel.

A helyszíni átváltással kalkulált forintösszeget nem kötelező elfogadni: dönthetünk úgy is, (a választási lehetőséget a szolgáltatóknak az ATM vagy POS kijelzőjén is jól láthatóan meg kell jeleníteniük), hogy a vásárlás vagy készpénzfelvétel ellenértékét az adott ország helyi pénzében fizetjük ki. Ekkor a tranzakció forintra átszámítása és bankszámlára terhelése a (jellemzően kedvezőbb árfolyamú) „hagyományos” kártyatársasági és banki átváltással történik.