Nyitókép: Pixabay

Csak kevés diák boldogul az elképesztő információáradatban

Infostart
2021. május 9. 08:50
A nemzetközi összesítések alapján a tanulók tíz százaléka tud különbséget tenni a tények és a vélemények között.

Európai diákok körében végzett felmérést az OECD a Vodafone Németország Alapítvány társfinanszírozásában. A „21. századi olvasók: Az olvasási készségek fejlesztése a digitális világban” című jelentés a 15 éves korosztályra vonatkozóan nyújt mélyreható elemzést.

A járvány idején a 15 éves korosztályba tartozó magyarországi diákok 90 százaléka rendelkezett otthoni internetkapcsolattal és az iskolai feladataikhoz használható digitális eszközzel – derül ki akutatásból. Ugyanakkor a megkérdezettek mindössze 46 százaléka számolt be arról, hogy iskolája megfelelő tudást biztosít számukra ahhoz, hogy tudatosan eligazodhassanak az internet nyújtotta információáradatban.

Az Egészségügyi Világszervezet által megfogalmazott infodémia jelenség arra az elképesztő információmennyiségre utal, amely az internetnek köszönhetően szabadon elérhető bárki számára, holott az adatok is jól mutatják,

a diákok körében csak kevesen, a nemzetközi összesítések alapján 10-ből mindössze egy tanuló tud különbséget tenni a tények és a vélemények között.

A jelentés többek között rávilágít arra a tényre, hogy azok a diákok, akiknek az iskolában digitális készségeket tanítottak, valamint otthonukban is rendelkezésre áll digitális hozzáférés, nagyobb arányban tudták megkülönböztetni a tényeket a véleményektől. Egy olyan feladatra, amely a tény és a vélemény megkülönböztetését írta elő, a magyar diákok 43 százalékban válaszoltak helyesen, szemben az OECD átlag 47 százalékos arányával. A kutatás arra is rávilágított, hogy a hátrányos helyzetű diákok kisebb valószínűséggel részesülnek megfelelő képzésben ahhoz, hogy tudatosan tájékozódhassanak az internet által biztosított információs rengetegben.

Joakim Reiter, a Vodafone Csoport külső és vállalati kapcsolatokért felelős vezetője és a Vodafone Alapítvány kurátora szerint minden eddiginél fontosabb, hogy az olvasók meg tudják különböztetni a tényeket a véleményektől, megtanulva az elfogult információk és a rosszindulatú tartalmak, például az álhírek és az adathalász e-mailek felismerésének stratégiáit. Most kell cselekedni annak érdekében, hogy elérjük az EU azon célját, amely szerint 2030-ra a felnőttek legalább 80 százalékának rendelkeznie kell alapvető digitális készségekkel – tette hozzá.