Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelmi szakterülete a legtöbb ellenőrzést végzők között volt abban az európai uniós szintű ellenőrzéssorozatban, amelynek eredményeként az online oldalak üzemeltetői több millió, a koronavírus-járvánnyal összefüggő félrevezető hirdetést és termékreklámot távolítottak el vagy tiltottak le honlapjaikról - közölte a tárca az Infostarttal.
Az akció keretében a tárca IT Laboratóriuma a koronavírussal kapcsolatos online termékértékesítést vizsgálta. A résztvevő társhatóságokhoz hasonlóan az ITM is számos kétes ajánlatra és hirdetésre bukkant olyan, a járvánnyal összefüggésben piacra dobott termékeknél, amelyeket az érintett weboldalak megtévesztő módon kínáltak. Sok esetben találkoztak
- indokolatlanul magas árakkal
- megalapozatlan állításokkal, amelyek szerint a hirdetett árucikk képes megelőzni vagy hatástalanítani a koronavírus-fertőzést.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár részletezése szerint február óta közel 700 hazai webáruház gyakorlatát vizsgálta a magyar fogyasztóvédelem, számos esetben próbavásárlásokkal. Így már az összehangolt uniós akció előtt is jelentős tapasztalattal rendelkeztek, célzottan tudtak nyomába eredni a megtévesztő és agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytató cégeknek.
Az online jogsértések miatt fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti eljárások is indultak, ezek során eddig mintegy 4,5 millió forint bírságot szabtak ki.
Az uniós akcióban résztvevő 27 ország összesen
268 webáruházat ellenőrzött, ezek közül 206 esetben vált szükségessé további hatósági intézkedések megtétele.
A magyar fogyasztóvédelem a vizsgált 27 webáruház mindegyikénél feltárt kisebb-nagyobb jogsértést, a tájékoztatási hiányosságoktól a megtévesztő állításokig. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok miatt minden ellenőrzött céggel szemben hatósági eljárás is indult.
Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!