- November utolsó hete is döcögősen indul a MÁV-nál
- Ezért állt le a Déli pályaudvar
- Új hír jött a Déliről, éjszaka valami történni fog
- Ellentétes irányból érkező vonatok szakítottak szét egy autót - friss részletek
- Lázár János a parlamentben: Trianon nélkül miénk volna Európa egyik legmodernebb vasúthálózata
Ahogy arról az Infostart is beszámolt, hétfő délután fennakadást okozott, hogy az Oroszlányból Budapestre tartó, Kelenföldről továbbindult egyik vonat a Déli pályaudvarra való behaladás közben engedély nélkül, tiltó jelzés ellenére elindult. A helyszíni vizsgálat ideje alatt szünetelt a vonatforgalom Budapest-Kelenföld állomás és a Déli pályaudvar között, a menetrend csak éjszaka állt helyre.
A Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke az InfoRádióban elmondta: „jelző melletti meghaladás” történt, ami általában akkor következik be, ha a berendezés nem engedélyezi a szabad elhaladást. Jelen esetben egy vasúti jármű meghaladta a vörös jelzést, amikor elindult az állomásról, de hasonló történhet akkor is, ha egy-egy vonat menet közben bármelyik térközön keresztülmegy.
Meleg János hozzátette: lezajlott a vizsgálat, hogy miért haladt el tiltott jelző mellett az érintett vonat hétfőn. A szakszervezeti elnöknek arról nincs információja arról, hogy az eljárás során pontosan milyen megállapításokat tettek, de azóta kiderült, hogy informatikai hiba is felelős volt a fennakadásért a Déli pályaudvaron. Mint mondta, valószínűleg kettős hiba okozott gondot, azt azonban nem tudja, hogy a vizsgálat személyi mulasztást vagy technikai problémát tárt-e fel.
Kedd reggel Komárom és Almásfüzitő között is leállt a vonatforgalom, miután két tehervonat nekiütközött egy vasúti átjáróban vesztegelő autónak. A személygépkocsi az 1-es főút 80-as kilométerénél hajtott be a vasúti átjáróba, de a síneken ragadt, utasai elhagyták az autót. A két vágányon nagyjából egy időben érkező tehervonatok gyakorlatilag kettészakították az autót, a roncsok pedig szétszóródtak. Meleg János szerint több kérdés sem tisztázott, például, hogy
- mit keresett ott az autó és
- milyen színű volt az útátjáró jelzőlámpája.
Mint fogalmazott, ha piros volt a lámpa, akkor a KRESZ szerint nem kerülhetett volna oda a kocsi, ahol végül megtörtént a baleset. A szakszervezeti elnök szerint minden bizonnyal ezt az esetet is kivizsgálták a szakértők, de nem tartja valószínűnek, hogy csak a MÁV hibázott ennél a balesetnél. Megjegyezte:
arról nem tehet a vasúttársaság, ha valaki a tiltott jelzés ellenére behajt egy vasúti kereszteződésbe.
Meleg János szerint ebben az esetben az autóval közlekedő személy volt figyelmetlen, illetve nem tartotta be a szabályokat, ami elég gyakran előfordul az átjárókban, és sok-sok ilyen balesetről hallani országszerte.
Az elmúlt hónapokban a korábbiaknál intenzívebben fordulnak elő problémák, meghibásodások a MÁV-nál. A szakszervezeti elnök elmondta: az esetek többsége a forráshiányra vezethető vissza, de úgy véli, nemcsak néhány hónapja tapasztalhatók gondok, hanem az elmúlt 15-20 év mutat ilyen tendenciát. Hozzátette: mind a karbantartás, mind a felújítás tekintetében költségmegszorítások voltak ebben az időszakban, aminek a következménye mindaz, amivel az utasok szembesülnek szinte nap mint nap. Sokan panaszkodnak a vasúti pályák és a vonatok, mozdonyok rossz állapotára, ami miatt számtalan esetben előfordult az elmúlt években, hogy a járművek kigyulladtak, leálltak vagy meghibásodtak.
Meleg János arról is beszélt, hogy
- sorra esnek ki a vasúti kocsik,
- nincsenek vagy rosszak a légkondicionáló berendezések,
és szerinte ezek a problémák is a spórolásra, illetve bizonyos költségek megvonására vezethetők vissza.
„Ez az állapot még egy ideig biztosan így marad, sőt sajnos továbbgyűrűznek a problémák”
– jegyezte meg a VSZ elnöke.
Úgy fogalmazott, Lázár János utóbbi időben tett „ellentmondásos” nyilatkozataiból kiindulva nagyon nehéz kiolvasni, hogy a jövő évi központi büdzséből mennyi forrás juthat a MÁV-nak, illetve számíthat-e plusz pénzre a vasúttársaság.
Meleg János felidézte: az építési és közlekedési miniszter előbb arról beszélt, hogy hitelt vesznek fel, és abból lesz fedezet a pályafelújításokra, majd arra is tett utalást, hogy több százmillió forint jut vasúti kocsik vásárlására. A legújabb terv viszont már az, hogy száz rossz állapotban lévő vasúti kocsit kellene felújítani, hogy utasok a meghirdetett menetrend szerint eljuthassanak célhelyükre.
A VSZ elnöke elmondta: jelen helyzetben nem könnyű kocsikat beszerezni Európából, valószínűleg ezért kényszerül arra a kormány, hogy inkább felújításokat hajtson végre. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy
meglehetősen macerás az utánpótlás, illetve az alkatrészek beszerzése, mivel idősebb járművekről van szó, és lehet, hogy már nem is lehet kapni a piacon olyan alkatrészeket, amelyek ezekhez a vonatokhoz szükségesek.
Mindezek ismeretében Meleg János szerint az sem minden esetben biztos, hogy a leamortizált járművek később visszaállíthatók-e egyáltalán a vasúti közlekedésbe.
A kialakult helyzet a vasúti dolgozók munkájára, lehetőségeire is kihat. A VSZ elnöke hozzátette: a visszajelzések alapján sokukat zavarja, hogy a különböző fennakadások, késések, problémák miatt ennyire negatív kép alakult ki az emberekben a MÁV-ról. Kiemelte, hogy a vasutas munkavállalók hozzáállása példaértékű, becsülettel dolgoznak. „Nagyobb megbecsülést érdemelnének a vasutas munkavállalók, hiszen létszámhiányos munkakörökben próbálnak meg magas színvonalú szolgáltatást biztosítani az utasok számára” – összegzett Meleg János.