Ami Budapestnek jó, az az országnak is jó - ezzel a jelmondattal nyitotta Simon András kommunikációs igazgató a Fővárosi Önkormányzat február 29-én tartott sajtótájékoztatóját, amit a budapesti és Pest vármegyei közösségi közlekedés március 1-től történő gyökeres átalakulása kapcsán tartottak. Mint mondta, ez részben egy politikai megállapodás eredménye, részben pedig érdemi intézkedések sorozata.
Néhány részlet már eddig is ismert volt a nyilvánosság számára, például a tarifaközösség és az olcsóbbá váló Budapest-bérlet. Karácsony Gergely főpolgármester ezt követően felsorolta a létrejött megállapodás részleteit:
- a Budapest bérlet új ára 8950 forint lesz, és nem veszíti el az érvényességét azokon a járatokon, amikről korábban szó volt;
- az új havi diákbérlet nem csak Budapesten, hanem Pest vármegyében is érvényes lesz, és 945 forintba fog kerülni, a mindenhol érvényes diák országbérlet ára 1890 forint lesz;
- a Budapest és Pest vármegye határain belül a tömegközlekedésből befolyó bevételeket a partnerek olyan mértékben osztják szét, amilyen mértékben szolgáltatnak;
- a pontos elosztási arányt a felek március végéig fogják kiszámolni a 2023-as bázisévet alapul véve, és felmenő rendszerben mindig az előző év lesz az elszámolás alapja.
A városvezető kijelentette: véget ér az az időszak, amikor a kormány által biztosított 12 milliárd forintos közlekedési normatíváért és az agglomerációs szolgáltatásokért politikai alkudozást kellett folytatni. Hangsúlyozta, hogy
a megállapodás nem eredményezett Budapest számára egy kiszámíthatatlanabb, rosszabb helyzetet.
A csökkenő bérletárak miatt a főváros csökkenő bevételekkel is kalkulál, az, hogy a becsléseknél jobban alakul-e a helyzet, az azon múlik majd, hogy a budapestiek és a Budapesten közlekedők több bérletet vesznek-e. Karácsony Gergely bizakodó, úgy véli, hogy így lesz. Mint mondta, minden eddigi olyan döntés, ami valamilyen kedvezmény, engedmény kapcsán született, emelte a bérlet-bevételeket.
Leszögezte, hogy a főváros továbbra is a bérletvásárlásra bátorítja az embereket az egyszeri jegyvásárlás helyett. Kifejtette, követik azokat a nemzetközi tapasztalatokat, miszerint a bérlet megvétele több közösségi közlekedés-használatra ösztökéli az embereket.
Karácsony Gergely elmondta,
fontos, hogy a Budapestre irányuló gépjárműforgalmat csökkentsék, kiváltsák a közösségi közlekedéssel.
Úgy fogalmazott, ezért elementális érdeke a fővárosnak, hogy olcsóbb és egyszerűbb legyen a közlekedés az agglomerációból ingázóknak. Mint mondta, az igazán nagy kedvezményeket ők kapják ezzel a megállapodással, de hozzátette, a budapestiek duplán jól járnak, hiszen így csökkenthető a napi szinten bezúduló autók mennyisége.