Az év égén, karácsony és a Black Friday apropóján megnövekvő internetes vásárlásokkal kapcsolatban figyelmeztet közleményében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH), hogy milyen eszközöket vethetnek be egyes webáruházak a vásárlás ösztönzésére. Mint írják, attól kezdve, hogy elkezdünk árucikkek után böngészni a webshopokon vagy a közösségi piactereken, egészen a csomag megérkezéséig számos apróságra kell odafigyelnünk, hogy valóban a számunkra legmegfelelőbb terméket válasszuk, és közben ne legyünk csalás vagy adathalászat áldozata.
Számos webshop alkalmaz úgynevezett sötét megoldásokat (dark patterns), amelyekkel tisztességtelen módon, az emberi psziché jellemzőit kihasználva befolyásolják a döntéseinket. „Már csak 5 darab elérhető.” „Még 22 ember nézi ezt a terméket.”
Teljesen érhető, ha az ilyen és ehhez hasonló sürgetés láttán gyorsabban kattintunk a kiválasztott termékre
- írják a közleményben. Hozzáteszik, ilyenkor hajlamosabbak vagyunk nem megalapozott vagy akár kifejezetten hátrányos döntést hozni, például nem nézünk meg más termékeket vagy más weboldalakat az árak összehasonlítása érdekében. Hasonló esetben azt tanácsolják, hogy az online vásárlás esetén is időt szánunk a döntési helyzetek felismerésére, lehetőségeink átgondolására akkor is, ha nagyon gyorsan szeretnék hozzájutni a kívánt termékhez.
A közlemény kitér a weboldalak megbízhatóságára is: legyünk körültekintőek a weboldal kiválasztásánál is, az eddig ismeretlen, de a kiemelkedően kedvező ajánlatokat kínáló webáruház vagy online piactéren talált eladó esetén is javasolt megbizonyosodni annak szavahihetőségéről. Azt tanácsolják,
ellenőrizzük a kereskedőket, olvassuk el a véleményeket, tájékozódjunk.
A hatóság szerint csökkenthető a kockázat, ha előre utalás helyett az utánvétes fizetést választjuk. De azt is hangsúlyozzák, hogy a frissen regisztrált, „előéletmentes” eladó is gyanús lehet. Mindig ellenőrizzük, hogy az eladóhoz vagy a termékhez vannak-e felhasználói értékelések és vélemények.
Webáruházak esetén ellenőrizzük a webhely URL-jét: ha a https:// helyett csak http://-t látunk, az máris gyanús lehet, hiszen az "s" azt jelenti, hogy biztonságos.
Az NMHH arra is felhívja a figyelmet, hogy karácsonyhoz közeledve egyre nagyobb lesz a csomagforgalom, ezért érdemes az online vásárlásokat is minél korábbra időzíteni, hogy a kiválasztott termék időben megérkezhessen. A megrendelés során érdemes megadnunk telefonszámot, e-mail-címet, hogy a kézbesítésről a szolgáltató értesítést tudjon küldeni, illetve szükség esetén fel tudja venni velünk a kapcsolatot.
Sok esetben van lehetőség egy előre megadott linkre rákattintva módosítani tudjuk a kézbesítés időpontját, helyszínét, a fizetés módját, az értesítési telefonszámot, és akár vissza is utasíthatjuk a küldemény kézbesítését. Az értesítés általában tartalmazza a nyomkövetési linket is, ahol utánanézhetünk küldeményünknek.
Ha viszont a futárszolgálat üzenetének tűnő SMS-e vagy e-mailje magyartalannak tűnik, az e-mail cím nem egyezik, mindenképpen gyanakodjunk, ne kattintsunk a küldött linkre.
Ahogyan a közleményben írják, az üzenetben található link nem a futárszolgálat hivatalos oldalára navigál. Ezekre a linkekre kattintva ugyanis könnyen adathalász weboldalakon találhatjuk magunkat. Kézbesítés helyett csomagunk kiszállítását csomagautomatába, csomag- vagy postapontra is kérhetjük. A csomagautomaták gombamód szaporodnak, jelenleg az NMHH nyilvántartása szerint összesen 3300 automata működik Magyarországon.
Ha az EU-n kívülről, tehát a Távol-Keletről vagy az Egyesült Királyságból rendelünk, tartsuk szem előtt, hogy 2021. július 1-től minden ún. harmadik országból érkező e-kereskedelmi postai küldemény automatikusan ÁFA-kötelessé vált és vámeljárás alá esik. Az EU-ba érkező, árutartalmú küldeményekre minden esetben vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani, és a postai szolgáltató a 150 euró érték alatti küldemények vámkezelését, vám elé állítását a NAV-val közösen kialakított, speciális vámkezelési eljárásban, automatikusan végzi.