Nyitókép: Facebook/Gulyás Gergely

Eltussolt ügy: 40 évvel a busztragédia után perlik a magyar államot

Infostart
2023. szeptember 19. 16:27
Tizenöten vesztették életüket abban az 1983-as grazi buszbalesetben, amit fékhiba okozott, mégis a magyar sofőrt tették felelőssé.

Negyven évvel ezelőtt, 1983. szeptember 14-én az egészségügyi eszközöket gyártó Medicor vállalat egyik autóbuszának sofőrje Graz közelében a fékrendszer hibája miatt elvesztette az irányítást járműve felett, ami egy lejtő végén áttörte a szalagkorlátot és a szakadékba zuhant.

A balesetben 15 ember halt meg, 31-en pedig súlyosan megsérültek.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter múlt héten megemlékezett az áldozatokról a tragédiában életüket vesztő magyarok emlékművének avatásán. A miniszter megerősítette: az osztrák hatóságok korábban egyértelműen megállapították, hogy a szerencsétlenséget fékhiba okozta. Ettől függetlenül

Magyarországon a sofőrt tették felelőssé és hét év börtönre ítélték.

„Az akkori időkben, a kommunista rémuralom és elnyomás alatt a magyar lapok nem jelentettek a fékhibáról, mert nem vetett volna jó fényt a kommunista országra, ha kiderült volna, hogy egy állami vállalat nem tartotta megfelelően karban a járműveit. Így hallgatták el éveken át az állampárt nyomása alatt álló hatóságok a baleset valódi okát” – tette hozzá Gulyás Gergely.

„Negyven év után is nehéz egy ilyen tragédiára emlékezni, különösen mélyen együtt érzünk azokkal a hozzátartozókkal, akik azt az emberi szenvedést kellett, hogy elviseljék, amit egy közeli hozzátartozó elvesztése jelent minden család számára. Bízunk abban, hogy amennyire az idő be tudja gyógyítani a sebeket, annyira emlékké válik mindaz, amit az életükben tettek azok, akik itt szenvedtek végzetes tragédiát. Vigasztalást kívánok mindazoknak, akiknek hozzátartozói itt vesztették életüket!” – zárta szavait a politikus.

Hitt a törvénykezésben, csalódnia kellett

Az 1983-as ausztriai kirándulás során Tiba János vezette a buszt. „Bármibe is fogok, ez örökre itt van bennem” – idézi a Blikk az egykori sofőrt. Az RTL Fókusz című műsorának elmondta: még az út előtt jelentette az illetékeseknek, hogy nem működik jól a fék és közölte velük: addig nem hajlandó volán mögé ülni, amíg meg nem javítják. Végül elvitték a buszt szervizbe, de a javítás nem szakszerűen történt.

A tragédiát követően azt tanácsolták az osztrákok Tiba Jánosnak, hogy ne térjen haza, mert őt fogják felelőssé tenni, hiába egy fékhiba okozta a balesetet. Őt azonban várta a családja, így nem maradt Ausztriában. Végül az osztráknak lett igazuk: tömegszerencsétlenség okozásáért börtönbe került a sofőr.

A grazi főügyész közbenjárásának köszönhetően Tiba Jánost néhány hónap után kiengedték a baracskai börtönből,

két évvel később pedig felmentették, de mind a mai napig nem tudta feldolgozni a történteket.

„A feleségemre lépte-nyomon rásütötték a bélyeget, hogy ő egy tömeggyilkos felesége, most pedig, hogy nyugdíjba mentem, kiderült, hogy nem számolják el azokat az éveket, amíg eljárás folyt ellenem” – mondta a férfi, aki úgy döntött, hogy negyven évvel a tragédia után

pert indít az állam ellen, sőt azt tervezi, hogy ha kell, az emberi jogi bíróságig is elmegy.

„Akkor, amikor úgy döntöttem, nem maradok kint Ausztriában, hittem a magyar törvénykezésben. Most már csak abban bízom, hogy tényleg kiderülhet az igazság” – fejezte ki reményét Tiba János, aki soha többé nem vezetett buszt, hanem nyitott egy műhelyt, ahol fékek javításával foglalkoztak. Arra tette fel az életét, hogy ne történhessen több grazihoz hasonló tragédia, ami több magyar család életét a mai napig megkeseríti.