Nyitókép: Peter Dazeley/Getty Images

Súlyos dolgot állít a PSZ a megbuktatott elsősök arányáról és a magas tanár-gólya arányról

Infostart / InfoRádió - Tatár Tímea
2023. augusztus 1. 17:43
Aki sehová nem jut be, de mindenképpen a felsőoktatásban szeretne tanulni, az a leszállított ponthatárok miatt pedagógusnak jelentkezett – a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint ez áll a pedagógushallgatók idei rekordszáma mögött. Gosztonyi Gábor szerint az évismétlő elsősök magas, 5 százalék fölötti arányát pedig a kötelező iskolakezdés elhibázott döntése okozza, a tanítók szakmai felelősségéről szó sem lehet.

Lehet számháborúzni, meg kell nézni, miért következett be - fogalmazott a felsőoktatásba felvett rengeteg tanárszakos hallgató hírére reagálva Gosztonyi Gábor. Az IntoRádiónak nyilatkozva a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke azt mondta, a felvételin már sem nyelvvizsgát, sem emelt szintű érettségit nem várnak el, tehát ha valaki mindenképp be akart jutni a felsőoktatásba, de sehová nem vették fel, pedagógusszakra még "jó volt".

"Azt kell megnézni és kivárni, hogy ezek a fiatalok közül hányan szereznek diplomát és hányan helyezkednek is el a pályán, gyanítom, hogy sokkal kevesebben" - értékelt Gosztonyi Gábor.

A kormány azon álláspontjára reagálva, mely szerint ezek a felvételi számok biztosítják a tanárutánpótlás létét, azt mondta, a felvett diákok ötöde fog el is helyezkedni a pályán, ez pedig nem pótolja a nyugdíjba menők számát.

Arra is reagált, hogy idén kirívóan sok elsősnek kell évet ismételnie, idén 5 százalék fölött volt ez az arány.

"A Pedagógusok Szakszervezete már régóta hangsúlyozza, hogy

az a törvény, amely annyit tesz, hogy az általános iskola elkezdése kötelező 6 éves korban, ez alól felmentést pedig csak egy teljesen arctalan bizottság hozhat, akinek semmilyen kapcsolata nincs a gyerekkel, az ide fog vezetni.

Sajnos ez nem előzmény nélküli, mert már a tavalyi tanévben is kénytelen volt 10 ezer elsős osztályt ismételni.

Itt tehetjük fel a kérdést, hogy a szakszervezet vagy a szülők részéről, hogy miért kell ennek kitenni a gyereket. Eleve egy olyan iskolai kudarcba kényszeríteni, hogy már az első osztályban elvenni a kedvét a következő 12 évtől. Ez teljesen értelmetlen rendelkezés. Előbb-utóbb a kormány valakire rákeni a felelősséget, és be fogja látni, hogy ez elhibázott döntés volt, vissza fogja állítani, hogy a gyerekekről azok dönthessenek, akik ismerik őket, a szülők, az óvodapedagógus és esetleg az ott dolgozó óvodapszichológus és fejlesztő pedagógus. Ők tudják megítélni, hogy egy gyerek iskolaérett-e vagy jót tenne-e neki, ha egy évig még az iskolában maradna" - fejtette ki álláspontját.

Hogy a buktatások magas számáért mennyire tehetők felelőssé a pedagógusok, arról is egyértelműen beszélt: semennyire.

"Ez nem az ő kudarcuk.

Nyilván szeretné a kormány ezt a tanítók nyakába varrni.

De egyrészt, ha nem 250 gyerek mellé járna egy pedagógiai asszisztens, másrészt a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, magatartási nehézségekkel küzdő gyerekek mellé is bizony elkelne gyógypedagógiai asszisztens. Ha ez a segítő gárda a pedagógusok rendelkezésére állhatna, nyilván sokkal kisebb lenne ez a szám. De még egyszer mondom, az egész helyzet alfája és omegája a jogszabály, amely kötelezi a 6 éves gyerekeket, hogy iskolába menjenek. Az iskolában derül csak ki, hogy nagyon sok olyan gyerek megy iskolába, aki még alapvetően nem oda való" - ecsetelte Gosztonyi Gábor.


KAPCSOLÓDÓ HANG:
PSZ - pedagógushallgatók, bukott elsősök
A böngészője nem támogatja a HTML5 lejátszást