Nyitókép: Koszticsák Szilárd

Készülőben a budapesti taxisháború második felvonása

Infostart
2023. július 19. 14:26
Több taxitársaság is feljelentést tett, és a hírek szerint a NAV is vizsgálódik a Boltnál.

Ahogy arról korábban az Infostart is beszámolt, az Országos Taxis Szövetség képviseletében Metál Zoltán elnök a múlt héten panaszt nyújtott be a Fővárosi Önkormányzatnak, hogy bírálja felül a BKK-t, és vonassa vissza a Bolt taxiszolgáltatási engedélyét. Mindezt arra alapozta, hogy a Bolt logó- és szabadjelző-használata nem szabályos. Metál Zoltán rövid úton „lepattant” a fővárosról, miután a BKK kiállt a társaság mellett. Nem meglepő mód, a Bolt szerint a fővárosi taxirendeletben foglalt kritériumoknak teljes mértékben megfelelnek.

A VG most azonban úgy értesült, hogy a taxis belviszánynak koránt sincs vége, és

már készül a második „csapás” a Bolt ellen, ami jóval érzékenyebben érintheti a céget, mint az első.

A lap emlékeztet, hogy a Bolt Operations OÜ (korábbi nevén Taxify OÜ) egy észtországi társaság, ami az Uber Magyarországról való kivonulásakor jelent meg itthon. Egészen pontosan úgy, hogy szerződést kötött a Taxify Hungary Kft.-vel, jelenlegi nevén Bolt HTX Kft.-vel. A vállalkozás megszerezte a megfelelő engedélyeket, és megkezdte a szolgáltatást taxiengedéllyel rendelkező sofőrökkel és szabályos, sárga autókkal. A technikai hátteret azonban az észt cég biztosítja az applikációjával. A Bolt HTX Kft. lényegében csak adminisztratív jellegű tevékenységet lát el, úgy mint a taxisok beléptetése, ellenőrzése vagy marketingfeladatok elvégzése. Tehát hiába ő bír a taxis engedélyekkel, a tevékenységet ténylegesen a Bolt OÜ alkalmazása biztosítja – olvasható.

Az üzletmenet a piac több, a neve elhallgatását kérő szereplője – tehát a piacvezető Bolt versenytársairól van szó – szerint jogellenes, mert ezzel a Bolt HTX kiszervezte az engedélyét Észtországba – olvasható. Szerintük a gyakorlat egyértelműen megmutatja a szabálytalanságot: minden viteldíj az észt Bolt OÜ számláira érkezik, a diszpécserszolgáltatás ellenértékét is ő szedi be, amiből aztán a Bolt HTX jutalékot kap az észt cégtől. Mindez azért is zavaró, mert közben a valós szolgáltatás (a személyszállítás) kizárólag Magyarországon történik, és nem hagyja el az ország területét. Azt pedig az uniós jog is kimondja, hogy a szolgáltatás adóit és járulékait ott kell megfizetni, ahol a szolgáltatás megvalósul. Csakhogy miután a Bolt papíron a szolgáltatásának jelentős részét külföldről végzi, az ottani adókulcsok vonatkoznak rá, ami, mint ahogy arra a Hvg.hu rámutatott, Észtország esetében nulla százalék.

Az OTSZ elnöke nem csinált titkot belőle, hogy az általa képviselt taxitársaságok – egyes hírek szerint kiváltképp a Főtaxi – fájlalják, hogy a Bolt így működhet Magyarországon, jegyzi meg a gazdasági portál.

A Bolt tehát évek óta szolgáltat a fentebb vázolt gyakorlat szerint Magyarországon. Mindez lehet, hogy versenyelőnybe hozta a riválisaival szemben, de hogy konkrét törvénysértés vagy adóelkerülés is megvalósult volna, az hivatalosan nem merült fel. Könnyen lehet azonban, hogy csak eddig. Piaci információk szerint ugyanis bizonyos taxisszervezetek feljelentést tettek szabálytalan működés miatt, ami a rendőrséghez került, majd pedig

a NAV 2022 végétől az EU adatcsererendszeréből nyert és a Bolt OÜ által feltöltött számlákból megkezdte a taxisok adóvizsgálatát.

A fentiek megerősítése vagy cáfolata érdekében a VG kereste az adóhatóságot és a Boltot is, de a válasz még várat magára.