Időről időre problémát okoz, hogy a közlekedési társaságoknál kevés a buszsofőr. Most is elég rossz a helyzet, és ez gondot jelent a dolgozóink számára, mert a leterheltségük folyamatosan nő – mondta el Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke az InfoRádióban.
Az érdekvédő úgy véli, hogy jelentős mértékben hozzájárul a magyarországi rossz létszámhelyzethez a külföld elszívó ereje, mivel a buszvezetők ma lényegesen több pénzért tudnak dolgozni Nyugat-Európában és főleg a skandináv országokban. "A létszámhiány egyik kiváltó oka az, hogy a bérek alacsonyak, illetve a gazdasági helyzet miatt jelentős reálbércsökkenés történt" – hangsúlyozta Naszályi Gábor.
Az érdekvédelmi szervezet vezetője szerint azonban nemcsak az a gond, hogy a magyar dolgozók a leterheltségük miatt az erejük végén járnak, hanem az is, hogy a cégek eközben sok helyen külföldi vezetőkkel próbálják feltölteni a hiányzó létszámot. Mindezt pedig úgy teszik, hogy tisztában vannak azzal: a járművezetőknek kellene tudniuk kommunikálni az utasokkal, azaz tudniuk kellene magyarul.
A buszsofőrök hiánya Budapesten akkora gondot okoz, hogy a BKV a nyár végéig fél-félmillió forint belépési bónuszt ad az új sofőröknek és az őket ajánló dolgozóknak is, ha fél év múlva még mindketten a cég alkalmazottai.
"Ez csak egy kvázi belépési összeg. Amikor elvégzi valaki a képzést, ami egyébként több hónapos, akkor közben is kap munkabért, illetve a különböző tanulói és járművezetői státuszokban is vannak »sikerdíjak«. Ha pedig valaki eredményesen veszi a különböző akadályokat a képzésben, akkor még 150 ezer forintos bónusz jár az egyes képzési fokozatok végeztével" – mondta Szedlmajer László, a BKV autóbusz- és trolibusz-üzemeltetési vezérigazgató-helyettese az InfoRádióban.
A belépési bónusz kifizetése mellett a BKV azzal is igyekszik megkönnyíteni a jövőbeni buszvezetők döntését, hogy ősztől a jelenlegi C helyett már B típusú, vagyis a csak személyautó vezetésére jogosító vezetői engedéllyel is lehet buszvezetői képzésre jelentkezni.