Nyitókép: MTI Fotó: Rosta Tibor

Módosították a nyolcadikos felvételi vitatott feladatának megoldókulcsát

Infostart
2023. január 23. 18:16
A nyolcadik évfolyamos diákok nehéznek találták a matematikatesztet, több feladat problémát okozott nekik. Eközben két gimnázium is nyilvánosságra hozta, milyen átlageredményt értek el a központi középiskolai felvételin azok a diákok, akik náluk töltötték ki a teszteket.

A budapesti Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnáziumban 91 nyolcadikos írta meg a két tesztet, amiből kiderül, milyen átlageredményt értek el a központi középiskolai felvételin azok a diákok, akik náluk töltötték ki szombaton a magyar- és matektesztet – írja az Eduline.

Az átlageredmények alapján

  • magyarból átlagosan 37,66 pontot szereztek a diákok,
  • matematikából pedig 28,81-et.

A szintén budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban is közzétették az teszt eredményét. Ott

  • a hatodikosok matematikából 31,9 pontot, magyarból 35,9 pontot szereztek,
  • a nyolcadikosok matekból 28,6, magyarból pedig 37,5 pontot gyűjtöttek.

A hatodikosok eredményeiről azt írják:

a matematika pontszám majdnem 6 ponttal magasabb az elmúlt tíz év átlagánál,

ez illeszkedik az utóbbi két tanév felvételi eredményeihez. A magyar vizsga is hasonló az utóbbi évek eredményeihez, bár ilyen magas átlag csak egyszer volt az utóbbi tíz évben. A kétféle dolgozat átlagai között az utóbbi években már csak 3-4 pontos a különbség, korábban gyakran volt 10 pont feletti különbség is, a magyar javára.

A nyolcadikos diákok vizsgáinál hektikusabb a kétféle dolgozat közötti átlagpontszám különbségének alakulása, most éppen 9 pontos az eltérés, mivel kifejezetten magas a magyar átlag, míg a matematika átlag a szokásos, valamivel 30 pont alatti.

A vitás matematikafeladat

Az idei matematikatesztet összességében jóval nehezebbnek tartották a nyolcadikosok. Az Eduline azt írja, a nyolcadikos felvételiben volt egy problémás matematikafeladat, melynek megoldókulcsán az Oktatási Hivatal, és bővítették az elfogadható válaszok körét.

A nyolcadikosok visszajelzései szerint három feladat is problémát okozott nekik. Az egyik ez volt:

"Három szám összege 103. Gabi észrevette, hogy ha

  • az első számot kettővel növelné,
  • a második számot kétszerezné,
  • a harmadik számot megfelezné,

akkor ugyanazt a számot kapná eredményül.

a) Melyek az eredeti számok?

Írd le a számolás menetét is!"

A visszajelzések szerint kétértelmű a feladat, hiszen az "ugyanazt a számot kapná eredményül" félmondat azt is jelentheti, hogy a három számon először el kell végezni a leírt műveleteket, majd össze kell adni azokat, és így újra 103-at kapnak. De azt is jelentheti, hogy ha valaki külön-külön elvégzi a három számmal a műveleteket, mindhárom esetben ugyanazt a számot kapja végeredményül.

Hétfőn új változat jelent meg a hivatal oldalán, ahol már ez is szerepel:

"Amennyiben a vizsgázó úgy értelmezte a feladatot, hogy a módosított számok összege 103:

Legyen a három eredeti szám a, b és c

A három művelet eredménye:

a + 2 1 pont

2b 1 pont

0,5c 1 pont

A feltétel szerint:

a + 2 + 2b + 0,5c = a + b + c 1 pont

b = 0,5c – 2 (az egyik ismeretlen kifejezése) 1 pont

Ennek az egyenletnek végtelen sok megoldása van. 2 pont*

* Ha a felvételiző által leírtakból kiderül, hogy tudta, hogy az egyenletnek több megoldása van (akár úgy, hogy rögzítette ezt a tényt, akár úgy, hogy a jó megoldása előtt jelezte, hogy ez egy példa, akár úgy, hogy legalább két jó számhármast adott meg és rossz példát nem írt), akkor 1 pontot kapjon. Ha a felvételiző megadta az általa így értelmezett feladat egy jó megoldását (például: c = 10, b = 3, a = 90), akkor 1 pontot kapjon."